DSB indgår aftale om udgivelsen af Ud & Se

DSB indgår aftale om udgivelsen af Ud & Se

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
13. november 2012 kl. 15:02

DSB har indgået aftale med Datagraf Communications om at varetage udgivelsen af kundemagasinet Ud & Se.

Datagraf Communications står for produktion af en lang række andre magasiner, blandt andet Scanorama, Ugeskrift for Læger, magasinet Ældre Sagen, Nordeas Brief, DTU’s Dynamo etc.

Ud & Se blev etableret i 1980 og har siden været en fast del af togturen for tusindvis af danskere. Ud & Se er blandt de mest læste magasiner i Danmark – seneste læsertal er 570.000 – og har gennem tiden fået en række designpriser, herunder den eftertragtede SPD-pris i New York samt priserne som bedste magasindesign, bedste forside og bedste opslag fra Magasindesignere i Danmark. Magasinet er gratis og distribueres i DSB’s tog over hele landet.

Det seneste par år har Ud & Se udviklet den redaktionelle profil med en række kortere faste enheder om blandt andet forskning og særlige sider fra DSB’s univers. Samtidig har Ud & Se øget annonceomsætningen i en tid, hvor det samlede magasinmarked ellers har været under stærkt pres. Nu har DSB besluttet at overlade den samlede produktion til Datagraf Communications.

”Det er altid vemodigt, når nogen flytter hjemmefra – som nu med Ud & Se, der har været en fast del af DSB’s kommunikationsafdeling i mange år. Jeg er overbevist om, at Ud & Se vil udvikle sig bedst både redaktionelt og økonomisk i selskab med andre magasiner,” udtaler Jakob Høyer, kommunikationsdirektør i DSB.

DSB’s kommunikationsdirektør vil fortsat være ansvarlig udgiver af Ud & Se, ligesom der vil være faste møder med idéudvikling af artikler til magasinet.

Ud & Ses redaktør, Karen Gahrn, flytter med til Datagraf Communications, der samtidig tilknytter Katinka Bukh som fast art director til magasinet. Redaktionelt fortsætter Ud & Se samme profil med store personinterviews, eksklusive reportager og mindre historier, der appellerer til fascination og udsyn.

Datagraf Communications har siden 2010 via DG Media stået for annoncesalg til Ud & Se, og direktør Kristian Lautrup-Nielsen ser frem til også at skulle arbejde med den samlede udgivelse af magasinet. Datagraf Communications vil blandt andet arbejde på at udvikle en ny digital udgave af Ud & Se, så den bliver tilgængelig på nye platforme.

”Ud & Se er et af de stærkeste magasiner i landet med en meget unik profil og en stor læserskare. Vi glæder os til sammen med DSB at udvikle magasinets position yderligere,” siger Kristian Lautrup-Nielsen.

Yderligere oplysninger:

Jakob Høyer, kommunikationsdirektør i DSB, mobil: 24 68 42 21

Kristian Lautrup-Nielsen, direktør i DG Media A/S, mobil: 30 94 67 00