DSB har fokus på økonomisk genopretning i Sverige

DSB har fokus på økonomisk genopretning i Sverige

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
23. august 2011 kl. 06:55

De to midtsvenske operationer, DSBFirst Väst AB og DSB Småland AB, er kommet økonomisk skuffende fra start, mens Roslagsbanan ved Stockholm og de tyske selskaber lever op til forventningerne.

For ti dage siden gjorde DSB's nye administrerende direktør, Christian Roslev, det klart, at DSB på ubestemt tid vil undlade at byde på flere udenlandske togstrækninger. Men det blev lige så klart meldt ud, at DSB agter at leve op til alle aftaler i forhold til de tilbageværende fire svenske og to tyske operationer.

»Vi har gjort det meget klart, at vi ikke fremover ser en ekspansiv udlandsstrategi for DSB i den nuværende situation,« siger DSB's nye økonomidirektør og medlem af direktionen, Jacob Kjær, i forbindelse med offentliggørelsen af DSB's halvårsregnskab.

»Men det er vigtigt at sige, at DSB ikke smider tøjlerne og løber fra noget, men agerer som en professionel leverandør over for de forskellige trafikkøbere i Sverige og Tyskland,« siger han.

Økonomisk genopretning

DSB Sverige - som udgøres af Roslagståg AB og det nystartede selskab DSB Uppland AB begge ved Stockholm samt DSBFirst Väst AB og DSB Småland AB - kommer samlet ud af første halvår med et utilfredsstillende underskud på 38 millioner kroner.

»Det er nødvendigt fremover at indføre arbejde med en langt strammere økonomistyring og dermed et stærkere fokus på at drive rentabel drift i vores udenlandske selskaber. Det kræver en strammere opfølgning, end jeg fornemmer, der har været tidligere. Det vil sige, at lige som vi skal forvente at blive holdt op af trafikkøberne på at levere det, vi har lovet, så skal vi også være skarpe i forhold til at få faktureret det, som vi leverer - og dét, som trafikkøberne muligvis vil have ekstra,« siger Jacob Kjær.

Grundlæggende er økonomien sund og fornuftig i de to tyske selskaber samt i Roslagståg AB, som DSB har drevet siden 2003, mens DSBFirst Väst AB og DSB Småland AB har afveget negativt i forhold til budgettet.

Som konsekvens af den utilfredsstillende økonomi er Jacob Kjær indtrådt i bestyrelsen for de svenske selskaber.

»Der er nu udarbejdet handlingsplaner for selskaberne DSBFirst Väst AB og DSB Småland AB, der medfører, at vi forventer, at de vil blive overskudsgivende,« siger økonomidirektøren.