DSB har fået bedre image
DSB har fået bedre image
Sammen med Post Danmark og DONG er DSB i år de firmaer, som er sprunget længst op ad listen over de danske virksomheder, der har det bedste image. Hvert år måler Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin 250 danske firmaers image, og listen er baseret på vurderinger fra 870 danske erhvervsledere. Sidste år var DSB placeret på en 159. plads på listen, men i år rakketerede DSB 63 pladser op af listen til en 96. plads.
Adm. dir. Keld Sengeløv mener, at det er mange års bevidst arbejde med imaget, der nu giver bonus.
“Over en femårig periode har vi gennemført en meget bevidst ”branding”-strategi. Da jeg kom til DSB, havde man fem forskellige enheder med hver deres brand og hver deres reklamebureau. Det værste var ikke, at det gav en dårlig økonomi, men det gav støj i det offentlige rum, at der blev sendt forskellige signaler om, hvad DSB stod for,” siger Keld Sengeløv. At den positive effekt først kommer nu, tilskriver Keld Sengeløv ”ketchup-effekten”. Ketchup-effekten er den, hvor man i flere minutter har arbejdet intenst med at få en lille klat ud af ketchup-flasken og pludselig vælter hele indholdet ud i et hug.
“Jeg ser den positive udvikling i DSB’s image som et resultat af mange års hårdt arbejde, som nu pludselig udløser denne effekt. Der er virkelig sket noget i de statsejede virksomheder,” fortæller Keld Sengeløv.
Men det har ikke været uden omkostninger for DSB at få den positive vurdering i undersøgelsen. Virksomheden har været gennem en grundig effektivisering og har grundlæggende ændret ledelsesfilosofi gennem de seneste år. Og det er først og fremmest det, der har været medvirkende til, at de 870 danske topchefer har ændret syn på virksomheden.