DSB går efter guldet på det nye IC5-værksted i København

16. juni 2025 kl. 13:00

20250616_DSB_værksted_københavn_luftfoto3-800px (1).jpg
Foto: Bjarke Ørsted

Selvom DSB kommende IC5-tog er røde, så vil de blive serviceret på et værksted, der producerer grøn strøm og er belagt med grønne tage.

DSB’s nye værkstedsbygninger på Carsten Niebuhrs Gade i København er nu færdigbygget og dermed klar til at modtage de første IC5-tog, der efter planen skal i drift på den danske jernbane fra 2027.

Det nye IC5-værksted i København er blevet præcertificeret til at opnå den såkaldte DGNB Guld-standard, som er den næsthøjeste certificering inden for bæredygtighedsstandarder i byggebranchen.

DGNB er en certificeringsordning målrettet bygninger og byområder baseret på FN’s definition af bæredygtighed med tre hovedsøjler: social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.

Det har været en ambitiøs opgave at bygge det nye værksted efter den høje certificeringsgrad, fortæller Finn Bloch, der er underdirektør i Nye Værksteder hos DSB.

"Der er mange tiltag og nye metoder, vi har skullet implementere for at blive præcertificeret til at opnå en guldstandard på vores nye værksted. Men det giver mening for os, da DSB både har en ambition om at være førende i den grønne omstilling og et strategisk mål om at halvere vores energiforbrug inden 2030," udtaler Finn Bloch.

Blandt tiltagene er blandt andet brugen af stål og beton i CO2-reducerede udgaver samt genanvendelse af skærver fra jernbanen ved Høje Taastrup Station.

På taget af bygningerne er der desuden etableret solceller, så der kan produceres grøn strøm, mens der andre steder er lavet ”grønne tage” til forsinkelse og minimering af tagvand til kloakken.

Inde i selve værkstedsbygningerne har der været fokus på forbedring af arbejdsmiljøet for de ansatte på værkstedet, som blandt andet kan se frem til bedre ventilation og mere dagslys i arbejdsområderne.

Det er MT Højgaard A/S, der har været totalentreprenør på DSB’s nye værksted, mens det  er franske Alstom, som skal drive værkstedet med de kommende IC5-tog.

Værkstedsbygningerne er på 10.651 m² og indeholder, udover administration og lagerbygninger, fire spor til vedligehold af DSB’s nye IC5-tog samt et spor til hjulafdrejning. Den samlede pris på værkstedet er på 736 mio. kroner.

Udover det nye værksted i København er DSB i gang med at etablere nye værksteder i Næstved og Aarhus. Værkstedet i Næstved forventes at være klar til brug i 2026, mens værkstedet i Aarhus forventes at være færdigt i 2027.