DSB-fremgang trods finanskrise

DSB-fremgang trods finanskrise

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
28. august 2009 kl. 07:39

Finanskrisen og den stigende ledighed trækker sine tydelige spor i danskernes transportmønstre. Nye beregninger fra Vejdirektoratet beretter om, at befolkningen i stigende grad lader bilen stå i indkørslen eller måske endda afhænder den.

Alligevel kan DSB i årets første seks måneder vise en samlet vækst i antal rejser på lige over 1 procent i Danmark i forhold til samme periode i 2008, viser DSB’s dugfriske halvårsrapport. 

»Der er ingen tvivl om, at krisen påvirker danskernes transportbehov. Der er mennesker, der desværre mister deres job og derfor ikke længere har det samme behov for transport som tidligere. Andre er ramt på økonomien og skærer måske svipturen over til familien i en anden landsdel fra, og måske ryger Tivoli-turen også,« forklarer DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.

Der har nu været et fald i biltrafikken i godt fire kvartaler i træk. I årets 2. kvartal alene faldt biltrafikken 2,1 procent set i forhold til 2. kvartal 2008. Og De Danske Bilimportører melder om, at juli blev den 13. måned i træk, hvor det månedlige salg af biler har været lavere end den tilsvarende måned året forinden.

»Set i det lys er det flot, at vi er i stand til at fastholde vores kunder – og endda at tiltrække nye kunder. I en tid hvor andre transportformer går tilbage, kan vi kun glæde os over, at danskerne søger mod den kollektive transport, og at DSB vinder markedsandele på alle fronter,« siger Søren Eriksen, der også glæder sig over andre resultater i halvårsrapporten.

Blandt andet kører markant flere S-tog ind til perronerne til tiden i forhold til samme periode i 2008. Antallet af S-togsforsinkelser er således blevet reduceret med 2,1 procentpoint fra 5,9 til 3,8 procentpoint. Det svarer til en reduktion på 35 procent.

»Vi ved fra talrige undersøgelser, at et af de vigtigste parametre for vores kunder, er, at togene kommer og afgår til tiden. Det er alfa og omega for at fastholde vores eksisterende kunder, men også for at tiltrække nye. Og S-togs medarbejdere har gjort en kæmpe indsats for at bevare og udbygge den gode regularitet,« vurderer Søren Eriksen.

S-tog har i årets første seks måneder også haft en passagerfremgang på én procent sammenlignet med samme periode i 2008. DSB’ administrerende direktør peger på flere forhold, der har medvirket til fremgangen:

»Udover den gode regularitet medvirker kundevendte tiltag som kundefordelsprogrammet S-more, Lang søndag og SMS-billet også til skabe opmærksomhed om S-tog. Det er naturligvis ikke det enkelte tiltag, der skaber flere rejser, men samlet set kan alle de nye initiativer medvirke til, at flere at tilbøjelige til at stige på S-toget,« forklarer han.

Også Fjern- og Regionaltog lever op til målet i trafikkontrakten for regulariteten trods en mindre tilbagegang, der skyldes sporarbejder og hastighedsnedsættelser.

DSB havde i 1. halvår 2009 samlet en vækst i antal rejser på 11 procent, hvilket primært skyldes driftsstarten af det vundne udbud i Øresundsregionen.

 

For yderligere kommentarer kontakt DSB Kommunikation på 2468 0000