DSB forlanger ny leveringsplan for IC4
DSB forlanger ny leveringsplan for IC4
De forsinkede IC4 og IC2 tog koster ikke skatteborgerne penge, og forbedringerne i Køreplan 2006 bliver de samme, som DSB hele tiden har lovet - uanset om IC4 forsinkes yderligere.
"Vi har en god og stærk kontrakt med Ansaldobreda, og ingen ærgrer sig mere end os over, at togene er forsinkede, men når det er sagt, må vi konstatere, at det eneste det koster os er tid. Den økonomiske belastning ligger i Italien," siger DSB’s administrerende direktør Keld Sengeløv.
DSB har en stærk kontrakt i faste priser og danske kroner, en kontrakt der sikrer virksomheden en rimelig kompensation for de forsinkede leverancer og rentetabene. Dagbøderne alene beløber sig til 0,5 milliarder kroner. I foråret 2005 foretog Rigsrevisionen en kritisk gennemgang af DSB’s kontrakt med Ansaldobreda og vurderede, at DSB havde en fornuftig kontrakt.
Ansaldobredas børsnoterede moderselskab, Finmeccanica, er med en årlig omsætning på 70 milliarder kroner en af Italiens største industrikoncerner, og DSB er om nødvendigt parat til at trække Finmeccanica i retten for at få sine fordringer.
"Vi har for øjeblikket en dialog kørende med Ansaldobreda og Finmeccanica, og vi forventer at få indfriet de økonomiske krav, vi har mod dem, om vi så skal gå hele vejen til domstolene," siger Keld Sengeløv.
DSB’s mål er fortsat at indsætte IC4 i januar 2006, og de første tog skal efter planen køre i regionaltrafikken mellem Århus og Aalborg. DSB oplever imidlertid ikke den fremdrift i leverancerne, som der er aftalt og må konstatere, at det er usikkert, om Ansaldobreda kan levere et tog til januar 2006, der er sikkert for kunder og medarbejdere.
Der er fortsat store problemer med togenes sikkerhedssystem og programmerne til togets computer, og DSB har derfor pålagt Ansaldobreda at fremlægge en ny, revideret leveringsplan inden 1. november, hvor konsekvenserne af de tekniske og sikkerhedsmæssige problemer er indarbejdet. I slutningen af november måned vil DSB give transportministeren og dernæst offentligheden en fornyet status på baggrund af Ansaldobredas reviderede leveringsplan.
"Sikkerhed går forud for alt andet. Vi taler om et tog, der skal holde i 30 år og køre op til 200 km/t med 832 passagerer. DSB har mange ansvarsbevidste medarbejdere involveret i IC4-leverancen og i vores sikkerhedsorganisation, der sørger for, at alt går efter bogen. Vi går ikke på kompromis," siger Keld Sengeløv, der understreger, at DSB vil kunne tilbyde sine kunder den lovede komfort og afgangsfrekvens i Køreplan 2006, uanset om IC4 forsinkes yderligere.
Leverancen af IC2 tog vil også påvirkes af en eventuel yderligere IC4-forsinkelse. IC4 og IC2 er bygget på den samme platform, og DSB vil være sikker på, at sikkerheden på IC4 er i orden, så problemerne ikke kopieres til IC2.
Ansaldobreda er blevet bedt om at levere en revideret leveringsplan for IC2, og DSB undersøger netop nu muligheden for at lease eller leje nyt materiel til Grenaabanen som en midlertidig erstatning for en eventuelt forsinket IC2-leverance.