DSB forhandler om vedligehold af Øresundstogene

DSB forhandler om vedligehold af Øresundstogene

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
04. august 2011 kl. 14:07

DSB forhandler om vedligehold af Øresundstogene
DSB, der vedligeholder Øresundstogene, risikerer at miste opgaver til togfabrikken Bombardiers værksteder i Sverige.

Sammenslutningen af de svenske trafikudbydere Öresundståg har startet forhandlinger med Bombardier, om at lade sidstnævnte overtage vedligeholdelsen af de svenskejede tog fra køreplansskiftet 11. december 2011.

Forhandlingerne sker på baggrund af et foreløbigt tilbud, som Bombardier har afgivet med en indikativ pris.

Flytning kræver grundig forberedelse
DSB har samtidig indledt drøftelser med Öresundståg om vilkårene for en udflytning af vedligeholdelsen af de svenskejede tog, der udgør to tredjedel af  Øresundstogene. Den sidste tredjedel er ejet af DSB.

I dag er vedligeholdelsen af de svenske og danske tog samlet på DSB's værksted, El Togsæt Helgoland, i den sydlige del af DSBFirsts operationsområde. Skal Bombardier overtage vedligeholdelsen af de svenske tog, kommer opgaverne til at være koncentreret i den nordlige del.

"Det kræver omfattende planlægning og ændringer i materielomløbs-, personale- og vedligeholdelsesplanerne at flytte vedligeholdelsen fra den ene ende til den anden. Det er en større koordinerende opgave, hvor der skal træffes en række beslutninger undervejs i det nye setup, og det assisterer vi Öresundståg med," forklarer vedligeholdelsesdirektør for DSB Vedligehold, El Tog, Lars Wrist-Elkjær.

Han tør da heller ikke afvise, at en del af vedligeholdelsen på de svenske tog fortsat vil skulle udføres på El Togsæt Helgoland.

"Öresundståg regner på økonomien i de forskellige scenarier, så der er endnu ingen, der ved præcis, hvordan fremtiden kommer til at se ud, men jeg håber, at Bombardier og vi kan fortsætte det tætte samarbejde, som begge parter har stor glæde af i dag," siger han.

Øresundstogene kører bedre end nogensinde
El Togsæt Helgoland har haft ansvaret for vedligeholdelsen siden leveringen af det første tog i 2000 og har gennem årene opnået en unik viden om og erfaring med togene.

"Gennem de seneste ti år har vi forbedret togenes driftsstabilitet fra 4.000 til 20.000 kilometer mellem nedbrud. Det siger noget om den enorme indsats, som DSB's håndværkere har lagt i Øresundstogene gennem årene, og det synes jeg, vi skal være stolte af," siger Lars Wrist-Elkjær.

Fakta
Øresundstogene er leveret fra togfabrikken Bombardier i perioden fra 2000 til 2011 og kører i regionaltogstrafikken i Sydsverige og mellem Helsingør og Malmö Central. 66 af togene er ejet af sammenslutningen af de svenske trafikudbydere, Öresundståg. De resterende 34 tog, der er ejet af DSB, vil fortsat skulle vedligeholdes på DSB's værksted El Togsæt Helgoland, der samtidig vedligeholder DSB's 44 elektriske tog af typen IR4.

Martin Sun Larsen