DSB forbedrer service til ældre og handicappede

15. juli 2015 kl. 10:10

I dag skal kunder, der ønsker assistance til at komme med toget, kontakte DSB 48 timer i forvejen.

Fra den 1. august 2015 nedsætter DSB varslingstiden til 24 timer, hvilket Arriva også har tilsluttet sig. Et år senere - fra den 1. august 2016 - planlægger DSB at sænke varslingen til 12 timer.

Desuden udvider DSB åbningstiden på telefoniske bestillinger til kl. 7-18, og det bliver som noget nyt muligt at modtage assistance i alle døgnets timer, der kører tog.

I dag er det kun muligt at ringe kl. 8-15 og at modtage assistance kl. 6-24.

Glæde hos Dansk Handicap Forbund
I Dansk Handicap Forbund vækker beslutningen begejstring.

”Det er rigtig dejligt. Det er noget, vi har kæmpet for i årevis, og som vores tillidsvalgte virkelig har knoklet for. Dansk Handicap Forbunds mål er, at vores medlemmer har samme muligheder som alle andre, og jeg glæder mig til den dag, hvor der slet ingen restriktioner er, men der er ingen tvivl om, det her, betyder utrolig meget for de, der er afhængige af det. Jeg betragter det som et stort skridt på vejen,” siger landsformand Susanne Olsen.

Hos DSB er man glad for at kunne tilbyde den nye mere fleksibel service.

”Det skal være nemt at rejse med tog for alle kunder. Det arbejder vi løbende på. Jeg betragter vores nye mere fleksible service som et væsentligt tiltag, og jeg håber, at det kan være med til at øge mobiliteten for vores kunder,” siger DSB’s økonomidirektør Thomas Thellersen Børner.

Fakta om DSB’s Handicapservice
Fri adgang mellem tog og perron er væsentlig for kunder med nedsat mobilitet. Det er samtidig en målsætning, som DSB og Banedanmark prioriterer højt ved indsættelsen af nye tog samt ombygning eller etablering af stationer.

DSB’s Handicapservice er en service, der er inkluderet i prisen på togbilletten.

DSB har cirka 20.000 handicapassistancer årligt.

Forbedringerne er aftalt i trafikkontakten mellem staten og DSB, der fornyedes i foråret 2015.

DSB yder assistancen til gangbesværede og handicappede i samarbejde med lokale taxavognmænd og Falck.

Læs mere på www.dsb.dk/handicap, der er under opdatering.

DSB Kommunikation & Branding (msl)