DSB får fodfæste i Tyskland
DSB får fodfæste i Tyskland
DSB's første lokale jernbanestrækning i Tyskland er en realitet. DSB overtog den 4. marts Odenwaldbahn ved Frankfurt. Og senere på året følger Rheingau-banen ligeledes i Frankfurt-området
VIAS toget kører langsomt ind på perronen på Frankfurt Hovedbanegård denne tirsdag formiddag i starten af februar og holder ved spor 6 mellem et regionaltog og et ICE-tog fra Deutsche Bahn. Klokken er 11.17, og det skal den også være ifølge køreplanen. Dørene går op, og folk strømmer ud af toget samtidig med, at de hurtigt lyner jakker og frakker op, for der er bidende koldt i den enorme overdækkede hovedbanegård, der har over 40 spor og cirka 350.000 daglige kunder.
Det hvid/røde VIAS-tog skal køre igen klokken 11.25, og på slaget lukker dørene, og toget forlader igen spor 6 med retning mod Darmstadt.
DSB i dag er taget ud at køre med den bane, som er blevet DSB's første tyske "Roslagsbane". Fra den 4. marts overtog DSB nemlig driften af Odenwaldbahn, som DSB's første jernbanestrækning i delstaten Hessen hedder.
Naturskønne omgivelser
Sammen med partneren Rurtalbahn skal DSB i de kommende fem år stå for driften af denne bane, der kører fra Frankfurt via blandt andet Darmstadt, Hanau, Wiebelsbach, Höchst og Michelstadt ned til Eberbach i den nordlige del af delstaten Baden-Württemberg.
Der er tale om en pendlerbane mellem storbyerne Frankfurt, Darmstadt og Hanau og en række mindre og mellemstore byer. Strækningen kører imidlertid også gennem naturskønne områder ned til Eberbach, blot nogle få kilometer fra Heidelberg, så i feriesæsonen er der også mange turister, der benytter banen.
Stor kundetilfredshed
Trafikmyndigheden Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) udtrykte allerede året efter VIAS' overtagelse i 2005 efter DB Regio stor tilfredshed med selskabet. RMV gennemførte en stor kundeundersøgelse og kunne konstatere, at det var lykkedes for VIAS at opnå en kundetilvækst på over 20 procent og forbedre rettidigheden fra lavpunktet på 75 procent til 95 procent (inden for fem min). Og siden har VIAS fastholdt den flotte rettidighed.
Nyt materiel
Til driften af Odenwaldbahn anvender VIAS 24 nye dieseltog af typen Itino D2, som VIAS selv har ansvaret for at vedligeholde og rengøre på selskabets værksted i Michelstadt. Itino dieseltoget kører kun ét andet sted i Europa i øjeblikket, og det er ved Jönköping i Sverige, hvor DSB sidste år vandt Krösatåg-udbuddet.
Det har plads til 119 passagerer og ni cykler, der må medtages gratis.
Olli i stedet for Harry
Udover navnet VIAS og Odenwaldbahn optræder der også en lille grøn maskot ved siden af Odenwaldbahn, der mest af alt minder om dragen "Olli" fra Kongeborgen i Legoland. I Hessen hedder den lille drage blot "Sigi".
Fakta
Odenwaldbahn
Den 4. marts overtog DSB driften af Odenwaldbahn, som DSB skal drive sammen med partneren Rurtalbahn i de kommende fem år. Selskabet VIAS kører mellem Frankfurt og Eberbach i den nordlige del af delstaten Baden-Württemberg via Hanau og Darmstadt. VIAS overtog trafikken efter Deutsche Bahn (DB Regio).
Rheingau-banen
Fra december i år vil DSB også køre Rheingau-trafikken, der ligesom Odenwald-Bahn udgår fra Frankfurt, men i stedet kører mellem Frankfurt og Koblenz i delstaten Rheinland-Pfalz via Rüdesheim og Wiesbaden. DSB og Rurtalbahn overtager også denne trafik efter DB Regio.
Læs pressemeddelelsen: DSB køber halvdelen af tysk togselskab