DSB er den gode historie
DSB er den gode historie
DSB’s omdømme er gået fra rigtig skidt til godt på blot to år. Adm. direktør Søren Eriksen var inviteret til at fortælle historien til 60 erhvervsfolk ved en konference om omdømme i krisetider
»DSB’s omdømme er ændret meget radikalt. Der er stadig plads til forbedring, men kurven er knækket efter flere års ørkenvandring. Det er en succeshistorie,« indleder professor Majken Schultz.
DSB er målbevidst
Reputation Institute Institute og Mandag Morgen havde mandag eftermiddag inviteret til konference om omdømme i krisetider og har bedt Søren Eriksen om at fortælle, hvad DSB har gjort for at forbedre omdømmet i befolkningens øjne.
For omdømmepleje skal der til, hvis virksomhederne ønsker vækst, og det kræver en målrettet strategi, understreger Majken Schultz, professor ved Copenhagen Business School og bestyrelsesformand i Reputation Institute.
»Vi har inviteret Søren Eriksen til at tale i dag, fordi DSB har arbejdet meget bevidst med omdømmet i årevis. Det er interessant, når det går godt,« siger hun.
Kerneprodukt i orden
I dag har DSB en omdømmescore på 56,2 i Reputation Institutes RepTrak-analyse.
Men for bare tre år siden var den helt nede på 37,1. Analysen tjekker, hvad befolkningen mener om virksomhederne på syv områder: produkter/services, innovation, arbejdsplads, virksomhedsetik, ansvarlighed, ledelse og præstation.
»Vores mål er 60 ved udgangen af 2010, og det skal vi nok nå. Vi er rigtig godt på vej. Antallet af forsinkelser er halveret i forhold til 2006, og kundetilfredsheden er steget markant. Vores lære er, at kerneproduktet skal være godt, ellers giver arbejdet med omdømmet ingen mening,« siger Søren Eriksen.
Og Majken Schultz er enig: »Man kan ikke snakke sig til et godt omdømme. Produktet skal være i orden.«
Nye vinde i DSB
Det var det ikke, da DSB's omdømme raslede ned fra 63,2 til 37,1 i 4. kvartal 2006, erkender Søren Eriksen.
»Vi fik besked om at køre langsommere på skinnerne, og det gav forsinkelser. Vi fik ingen forklaring på hvorfor, så vi kunne heller ikke begrunde det over for vores kunder. Desuden var der ingen afklaring på leveringen af IC4, Kystbanen var sat i udbud, og oven i det hele fik vi asbestsagen. Der er ingen tvivl om, at det også lagde et ekstremt pres på medarbejderne i den kundevendte del af virksomheden.«
Siden 2006 er der kommet en ny koncernledelse, og Sporskifte 2010 er i fuld gang med at gøre DSB til en mere kommerciel, effektiv og international virksomhed med et forbedret image. Et langt sejt træk er godt begyndt.