DSB byder regeringens vækstplaner velkommen
DSB byder regeringens vækstplaner velkommen
Regeringen har i dag på et pressemøde fremlagt et debatoplæg om dens planer for at opnå yderligere vækst i jernbanesektoren.
Vi opfatter regeringens udspil som en cadeau til DSB og en anerkendelse af DSB’s udvikling de seneste år med Sporskifte 2010, som har betydet langt større kundefokus og massive effektiviseringer, stor international succes samt gode erfaringer med private partnere i DSB’s datterselskaber.
DSB er enig i regeringens tanker om at holde fokus på kunderne og at sikre, at langt flere danskere i fremtiden vil stille bilen i garagen og skifte over til toget i stedet - til gavn for vores klima i form af en markant reduktion af CO2-udslippet.
Det kræver en velfungerende og sammenhængende jernbanedrift.
»Vi er meget enige i, at fokus skal være på kunder, klima og stordriftsfordele frem for ensidigt på konkurrenceudsættelse. Vi står over for en meget stor klimaudfordring, som toget er en væsentlig del af løsningen på. Vi skal sikre, at de massive infrastrukturforbedringer kommer kunderne til gode i form af nye produkter og services og masser af innovative forbedringer, så langt flere danskere kan se fordelen i at skifte over til toget,« siger DSB's administrerende direktør Søren Eriksen.
Udbudsstop i 10 år
I debatoplægget fremgår det også, at man inden 2014 vil udbyde henholdsvis Svendborgbanen og Lille Syd i licitation, samt at regeringen ønsker at omdanne DSB til et aktieselskab.
Om udliciteringen af regionaltogtrafikken siger Søren Eriksen:
»DSB noterer sig med tilfredshed, at regeringen fokuserer på udviklingen af jernbanesektoren og lægger op til at holde en udliciteringspause de næste ti år. Det vil kunne sikre, at DSB's meget positive udvikling til gavn for kunderne kan fortsætte.«
I første omgang lægger regeringen op til en udlicitering af Svendborgbanen samt Lille Syd.
»DSB hilser udbud af de to sidebaner velkommen og vi vil naturligvis gå efter at vinde disse udbud. Vi er endog særdeles konkurrencedygtige. Det har vi blandt andet vist ved Øresundsudbuddene på begge sider af sundet og senest på Västtrafik i Vestsverige,« siger Søren Eriksen.
A/S-model sikre friere rammer
Om regeringens ønsker om at omdanne DSB til et aktieselskab, siger DSB's administrerende direktør:
»DSB er glade for tankerne om at omdanne DSB til et aktieselskab. En A/S-model vil kunne sikre DSB friere rammer til at kunne fortsætte den meget positive og kundeorienterede udvikling i såvel Danmark som udlandet,« siger Søren Eriksen.
I oplægget fra regeringen lægges der ligeledes op til en delvis privatisering i form af at tage private partnere ind, sådan som DSB med stor succes har gjort det i sine datterselskaber, blandt andet DSBFirst.
»Vi er tilfredse med opbakningen til at gå videre med denne model med at tage private og internationale partnere ind, som vi allerede har rigtig gode erfaringer fra vores budaktiviteter og ikke mindst de vundne operationer i Danmark og Sverige med et frugtbart og gensidigt inspirerende samarbejde med private og internationale selskaber som First Group og franske RATP,« siger Søren Eriksen.
DSB ser frem til at deltage aktivt i den debat, som Transportministeriet lægger op til om udviklingen af den danske jernbanesektor og dens mange aktører og interessenter.
For yderligere kommentarer kontakt DSB Kommunikation på 2468 0000
DSB Kommunikation