DSB årets image-højdespringer

DSB årets image-højdespringer

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
22. juni 2009 kl. 09:57

DSB's omdømme er steget med hele 6,5 point det sidste år. DSB er dermed højdespringer på dette års omdømmemåling foretaget af Reputation Institute.

DSB’s målrettede arbejde med bedre kundeservice, produkter og rettidighed samt etik og ansvarlighed har for alvor båret frugt.

DSB kan endnu engang betragte de stigende kurver, når det gælder virksomhedens omdømme med stigende tilfredshed. Den positive udvikling fra 2. halvår 2008 i DSB’s omdømme fortsætter i 1. kvartal 2009.

Den nyeste RepTrak-undersøgelse foretaget af Reputation Institute viser, at DSB har opnået en score på 57,1, hvilket er en stigning på 6,5 point det sidste år og på 3,5 point alene i forhold til 4. kvartal sidste år. Stigningen er på hele 12,5 point, siden bunden blev nået i 2006.

Dermed er DSB sammen med flyselskabet SAS de to virksomheder, der har den største stigning i deres RepTrak-score fra 2008 til 2009 – begge virksomheder er gået 6,5 point frem, mens mange virksomheder er stagneret eller gået tilbage.

Tog til tiden
Danskerne synes bedre om DSB’s virksomhedsetik og ansvarlighed, de er mere tilfredse med produkter/services, og deres syn på DSB som arbejdsplads har også rykket sig i positiv retning.

»Vi arbejder systematisk og målrettet på at forbedre vores omdømme, og derfor er det naturligvis meget tilfredsstillende at se, at det har en positiv effekt. Her har det været helt afgørende for DSB, at vi igen har en rigtig god rettidighed, da tog til tiden er allermest afgørende for DSB’s kunder,« siger administrerende direktør i DSB Søren Eriksen.

Men han understreger samtidig, at et omdømme er en skrøbelig størrelse, der er sværere at bygge op end at bryde ned.

»Omtalen i medierne er med til at bestemme vores omdømme. Derfor skal vi undgå de dårlige sager og håndtere de sager, der opstår, godt. Det gør vi blandt andet ved at kommunikere åbent og proaktivt om vores virksomhed og om, hvad vi går og laver. Vi skal huske, at det tager år at opbygge et godt omdømme, mens det tilsvarende kan brydes ned på meget kort tid,« siger Søren Eriksen.


Imponeret over fremgang
Majken Schultz, som professor ved Copenhagen Business School i København og partner i Reputation Institute, er imponeret over DSB's fortsatte fremgang:

»Det er en flot udvikling. Jeg tror ikke, nogen havde forventet, at DSB kunne rette op på resultatet så hurtigt. Scoren er et udtryk for, hvor stor tillid befolkningen har til virksomheden. Og på et tidspunkt med finanskrise er det generelt meget svært for virksomhederne at skabe tillid. At DSB har taget endnu et hop er virkelig en præstation.«

DSB og SAS springer begge 6.5 point på Reputation Institutes måling og er dermed imagehøjdespringer.På grund af den markante fremgang i DSB’s omdømme er Søren Eriksen blevet inviteret af Reputation Institute som hovedtaler til en konference i august for erhvervsledere, hvor han skal berette om, hvordan man ’knækker kurven’.

Muligheden for at holde fast i den positive udvikling er absolut til stede, lyder vurderingen fra Majken Schultz:

»Der bliver arbejdet seriøst med omdømme hos DSB. Virksomhedens virkelighed svarer til den måde, den bliver opfattet af befolkningen. DSB har ingen skeletter i skabet. Desuden klarer DSB sig bedre og bedre på produkter og services, og det er noget af det, folk vægter allerhøjest.«

Færre forsinkelser og fokus på miljø og klimavenlig transport er også områder, der kan sikre DSB gode resultater fremover, vurderer hun.

DSB ligger nu på en 30. plads ud af 40 virksomheder, mens man i 2006 var helt nede på en sidsteplads.

Langt fra i mål
I DSB’s forandringsprojekt Sporskifte 2010 har DSB en målsætning om at nå op på 60 point ved udgangen af 2010.

»DSB er langt fra i mål, og de sidste point er svære at opnå, så det er stadig en fornuftig målsætning. Omdømme kører op og ned hele tiden, og der skal DSB være indstillet på, at der kommer nogle skvulp. Det første kvartal i år har for eksempel været præget af, at der ikke har været større negative sager om DSB i pressen,« siger Søren Eriksen, som er spændt på at se, hvordan den nye aftale med IC4-leverandøren AnsaldoBreda er blevet modtaget af danskerne.

Han vil dog ikke afviser at hæve målsætningen, hvis den opadgående kurve fortsat stiger.