DR anfægter igen grundløst DSB's succes i udlandet

DR anfægter igen grundløst DSB's succes i udlandet

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
01. oktober 2010 kl. 15:36

DSB kan glæde sig over, at vi gennem de seneste år har vundet en række udbud i udlandet. Især i Sverige har vi stor succes, hvor vi med årets udgang har hver fjerde DSB-kunde. 

DSB lærer meget af at drive virksomhed i udlandet, hvilket også kommer de danske kunder til gode i form af alt fra nye produkter, bedre service og flere tog til tiden. Danmarks Radio forsøger imidlertid nu igen at så tvivl om DSB's succes. 

DR arbejder tilsyneladende på en urigtig historie om DSB til aftenens tv-avis. Denne gang om, at DSB Sverige ifølge DR skulle modtage ureglementeret støtte fra DSB i Danmark. Det har DR beskæftiget sig med flere gange i løbet af det seneste år, hver gang uden at der har været noget at komme efter i deres historier. 

Denne gang er hovedvinklen, at DSB Sveriges regnskab - ifølge DR - afspejler en usund forretning, der ikke kan tjene penge. Desuden anklages DSB antageligt for at give DSB Sverige ulovlig støtte. DR baserer sin historie på et internt procesdokument fra DSB Sverige, som DR uretmæssigt er kommet i besiddelse af. 

Det lyder som en rigtig god historie. Men desværre må vi afsløre, at præmissen og konklusionen er helt forkert. 

Grundig overvågning
DSB Sverige modtager naturligvis ikke ulovlig støtte eller såkaldt krydssubsidiering.

DSB er på grund af sin status som selvstændig offentlig virksomhed underlagt grundigere overvågning end vores konkurrenter, der overvejende er andre statsvirksomheder som svenske SJ og Deutsche Bahn/Arriva. Denne overvågning oplever DSB som positivt, da det bidrager til en høj sikkerhed for, at alle forhold er i orden.

Således undersøges DSB løbende af både intern revision, et eksternt revisionsselskab i Sverige, to eksterne revisionsselskaber i Danmark samt af Rigsrevisionen. Det interne dokument stammer fra et tidligt tidspunkt i processen, som netop har til formål at sikre, at alle regler overholdes i både DSB Sverige og i samspillet med DSB.

DSB Sverige holder budget
DSB Sverige følger på trods af blandt andet ekstraudgifter i forbindelse med det hårde vintervejr sine budgetter, der i begyndelsen og helt naturligt giver et mindre underskud. Underskuddet vil som normalt i branchen blive vendt til overskud i løbet af kontraktens levetid og være størst i den sidste del af kontraktperioden, der typisk løber over 7 år med mulighed for yderligere to år. 

DSB er i sine tilbud på kørsel i udlandet forpligtet til at operere med en overskudsgrad på fem procent i forbindelse med sine operationer i udlandet – vel at mærke over de 7-9 år, som en kontrakt typisk løber over. Kravet er altså ikke gældende i forhold til den enkelte måned, et halvår eller et helår. Det ville være absurd i jernbanesammenhæng. 

Et halvårsregnskab med en regnskabsafvigelse på tre millioner ud af en samlet omsætning på knapt en milliard kroner er således på ingen måde nogen indikation af, at DSB Sverige ikke når sine mål i Sverige for de næste mange år. Der er således tale om en mindre afvigelse.

DSB taber ikke på lån til DSB Sverige
DR indikerer desuden, at DSB yder sit svenske datterselskab et lån, som er alt for favorabelt og dermed er underskudsgivende for DSB. Det passer naturligvis ikke. 

DSBFirst Sverige låner hos DSB til en rente, som svarer til den rente, som DSB kan låne til på kapitalmarkedet plus et tillæg, som i 2009 var på 0,9 procent. Satsen for, hvor meget ekstra DSBFirst Sverige skal betale til DSB i 2010 fastsættes endeligt med regnskabsårets udløb og i en proces, der ved hjælp fra blandt andre den eksterne revision sikrer, at alle regler naturligvis overholdes til punkt og prikke.

Særligt skrappe krav
I DR's indslag vil der desuden blive sat spørgsmålstegn ved, om DSB Sverige med rimelighed kan forlange en lavere pris på lokomotivfører, som det fremgår af det interne procesdokument. DSB Sverige vurderer, at de i øjeblikket betaler en for høj pris til DSB for lokomotivførere. Også på dette område findes der regler for prisfastsættelsen, og alle regler følges til punkt og prikke og kontrolleres i øvrigt af den eksterne revision.

DR har stillet spørgsmålstegn ved, om det er i overensstemmelse med gældende regler, at DSB Sverige vil have en del af sine revisionsudgifter dækket af DSB. Men da DSB som statsejet virksomhed stiller en række helt ekstraordinære krav til DSB Sverige for at være sikker på, at alle regler følges til punkt og prikke, skal en betydelig del af disse ekstraomkostninger naturligvis betales af DSB.

DR har nu arbejdet mere end halvandet år på at undersøge DSB. 

Så sent som i denne uge påtalte Lytternes og Seernes redaktør hos DR, at selvsamme journalister fra DR havde opført sig unfair i deres seneste dækning af DSB Sverige.  DSB har stor respekt for Danmarks Radios formål, men den pågældende kampagne virker unfair og skævvredet.

DSB har i anledning af denne sag i et brev fra vores jurister gjort DR's ledelse opmærksomme på, at de gør sig skyldige i at viderebringe fortrolige oplysninger, som ikke alene vil skade DSB, men også vores samarbejdspartnere og bankforbindelse.

Claus Dithmer