Dobbelt så mange med tog og metro
Dobbelt så mange med tog og metro
Om 20 år skal tog og metro levere dobbelt så meget transportarbejde, mens busserne skal have 50 procent flere påstigere i forhold til i dag. Det er det ambitiøse fælles mål for trafikselskaberne i hovedstadsområdet, og det fremgår af Trafikstyrelsens årsrapport om samarbejde i hovedstaden.
Ambitionen bygger dermed videre på de seneste års udvikling, hvor tog og metro har taget markedsandele fra biltrafikken. Fra 2008 til 2009 steg antallet af rejser med 7,4 millioner, og det svarer til en vækst på 2,8 procent. Sammenlignet med året før, udviklingen vendte, blev der i 2009 foretaget 14,3 millioner rejser flere end i 2007. I samme periode er biltrafikken faldet med 2-3 procent.
For at styrke samarbejdet yderligere har parterne, det vil sige DSB, Movia, Metroselskabet og Trafikstyrelsen, som noget nyt besluttet at arbejde ud fra en fælles forretningsplan for årene 2010 til 2012.
En tredjedel af passagererne bruger mere end et kollektivt transportmiddel i forbindelse med en rejse, og netop derfor bliver samarbejdet mellem parterne intensiveret.
Blandt de områder, der skal gøres indsats over for, er endnu bedre køreplanlægning, hurtigere og lettere omstigning, information til kunderne og udvikling af nye produkter.
Planlægningschef i DSB, Ove Dahl Kristensen, mener, at beslutningen om i fællesskab at satse på trafikinformation er en meget vigtig beslutning, og han er glad for, at det allerede er bakket op med økonomisk støtte til bedre information på det største fælles knudepunkt, nemlig Nørreport området.
"Bedre koordinering af busser og tog rummer også muligheder, og stort skridt tages til december, hvor køreplanen på Nordvestbanen til Holbæk lægges om, så både DSB's tog, Lokalbanens tog og busserne giver kunderne rigtigt gode forbindelser," siger Ove Dahl Kristensen og tilføjer, at der er yderligere potentialer i omlægninger af busdriften i en række sjællandske købstæder, sådan som det netop er sket i Ringsted.
Smsbilletter er blevet en overraskende stor succes i både bus og tog og følges netop nu op med et virtuelt klippekort via sms. Marketingchef i Movia, Pernille Jørgensen, glæder sig de nye billettypers succes.
"I januar sidste år indførte DSB, Metro og Movia i fællesskab sms-billetterne, som er blevet en stor succes. De er et godt eksempel på, at samarbejde om fælles produkter er en god idé," siger Pernille Jørgensen. siger Pernille Jørgensen.
For administrerende direktør i DSB S-tog Gert Frost er samarbejde om nye produkter vejen frem til gavn for det fælles mål om at nå dobbelt så mange passagerkilometer i 2030:
"I DSB S-tog gik vi foran med kundeklubber og med flest fordele til de kunder, der rejser mest. Smsbillettens succes viser, at vi kan nå endnu længere, når vi i fællesskab gør det lettere for kunderne at rejse kollektivt. Rejsekort er et andet fælles projekt, som vil gøre det nemmere for kunderne," siger Gert Frost.