Det østjyske skinnenet skal renoveres

Det østjyske skinnenet skal renoveres

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
05. februar 2008 kl. 15:40

Banedanmarks entreprenører går snart i gang med en omfattende sporombygning i Østjylland.

 


En vigtig del af hovednerven i det danske skinnenet. Sådan bliver strækningen fra Fredericia til Århus bl.a.betegnet. Og nu er turen snart kommet til at styrke sporene på den østjyske strækning, hvor DSB dagligt transporterer tusindvis af passagerer mellem byerne.


Ikke varme skinner

Fra den 30. marts og frem til den 4. juli gennemfører Banedanmark nemlig årets første store sporombygning:

»Den østjyske sporombygning er en vigtig brik i det omfangsrige arbejde med at udbedre det danske skinnenet. Og vi har valgt at placere arbejdet i månederne op til sommerperioden blandt andet for at sikre, at strækningen ikke bliver påvirket af fænomenet varme skinner og
deraf nedsat hastighed, når temperaturerne stiger til sommer,« forklarer områdechef i Banedanmark, Claus Rehfeld.


Kunderne bliver berørt Sporarbejdet, der bl.a. omfatter udskiftning af 2-blok-sveller, blød bund og 40 km skinner, og som foregår over en strækning på ca. 100 km, vil have en mærkbar effekt for DSB’s kunder: Rejsende mellem Fredericia og Århus får cirka 30 minutters længere rejsetid.
Passagerer i InterCity og InterCityLyn- togene skal desuden regne med 15 minutters ophold i Fredericia og Århus. Derved vil en rejse fra København til Århus/Ålborg tage en time mere end sædvanligt.

DSB udgiver bl.a. en særkøreplan for den berørte periode og ansætter et stort hold informationspersonale til at være til stede på stationerne i området.