Det betyder den nye køreplan

Det betyder den nye køreplan

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
21. september 2007 kl. 16:59

Frederikssundbanen
Linje C kører hvert 10. minut i dagtimerne mandag-lørdag, så der højst bliver 10-minutter mellem hvert tog på alle stationer fra Ballerup og ind til København.


Linje H bliver 4 minutter hurtigere på turen fra Frederikssund til Vanløse (og omvendt). Den vil fortsat køre hvert 20. minut, både dag og aften.


Linje H+ forsvinder, og i stedet vil hvert andet C-tog i dagtimerne fortsætte helt til Frederikssund.


Høje Tåstrup-banen
Linje Bx vender tilbage. Den vil fremover køre i alle myldretider, både morgen og eftermiddag, i begge retninger.


Linje B og B+ bliver slået sammen til én linje der bare hedder linje B. Men med samme antal tog som hidtil, dvs. 10-minuttersdrift om dagen mandag-lørdag, 20-minuttersdrift resten af tiden.

Køge Bugt-banen
Der kommer dobbelt så mange hurtige tog, og ”rigtig” 10-minuttersdrift til alle stationer i dagtimerne (som minimum).


Der bliver færre linjer at holde styr på – linje A, E, A+ og Ex bliver slået sammen til linje A og E. Til gengæld kører begge linjer hvert 10. minut i dagtimerne mandag-lørdag, og hvert 20. minut resten af tiden.


Farumbanen
Der kommer flere tog på Farumbanen – helt til Farum. Alle stationer får tog hvert 10. minut i dagtimerne mandag-lørdag, derudover kører en hurtig linje i myldretiderne.


Linje H bliver erstattet af linje A, der altså så kører dobbelt så ofte i dagtimerne. Linje Bx bliver en ny hurtiglinje der erstatter H+ i myldretiderne.


Hillerødbanen
Der sker ikke de store ændringer, bortset fra at de fleste stationer får nye minuttal. Der bliver færre linjer at holde styr på, men antallet af afgange forbliver den samme. Linje A og E bliver til E, Line B og B+ bliver til B. Både linje E og B vil fremover køre hvert 10. minut i dagtimerne, og hvert 20. minut om aftenen.


Køreplanen på Hillerødbanen har været forbillede for andre strækninger – især Køge Bugt-banen.


Klampenborgbanen
Linje C får 10-minuttersdrift i dagtimerne mandag-lørdag, og 20-minuttersdrift resten af tiden. Der bliver altså højst 10 minutters ventetid mellem togene til og fra byen – uden skift i Hellerup. Til gengæld forsvinder linje F+. Skal man til eller fra Ringbanen bliver man nødt til at skifte i Hellerup, men da linje F fortsat kører hvert 5. minut i dagtimerne, bliver ventetiden sjældent lang.


Det centrale stykke og resten af København
Mellem Dybbølsbro og Østerport vil der altid være højst 2-4 minutter mellem hvert tog, selv sent om aftenen. På de øvrige stationer i København, der ligger inden for Ringbanen, vil alle tog standse på alle stationer, så ventetiden også her bliver kort – selv om aftenen og i weekenden. På linje F (Ringbanen) vil der ligesom i dag køre S-tog hvert 5. minut i dagtimerne. Du behøver ingen køreplanen – S-togene kører hele tiden.