De hvide feer huserer igen i S-toget

De hvide feer huserer igen i S-toget

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
05. april 2011 kl. 11:03

Siden den 1. januar har ”De hvide feer” igen stået for den hurtige, daglige oprydning i S-togene. Det handler om service, smil og synlighed


Mohamad Mohamud (forrest) og Ismail Mahamed er en del af ”De hvide feer”. Det var en kunde, som en dag spontant døbte et team ”De hvide feer”, og navnet har hængt ved siden da. De hvide feer rydder op i omkring 40 togsæt på en dag, hvilket ca. er halvdelen af de S-tog, der er ude at køre.
Foto: Klaus Holsting

Linje E mod Køge er propfuld denne morgen kl. 08.01, men alligevel er der plads til, at Mohamad Mohamud og kollegaen Ismail Mahamed kan køre deres vogn til opsamling af affald og gratisaviser gennem S-toget.

»Vi smiler, så smiler kunderne igen, og sådan kommer vi frem,« siger Mohamad Mohamud og flækker i endnu et bredt smil.

»Når vi smiler og siger tak, så hjælper kunderne os.«
Synligheden og god service er netop en del af idéen med undervejsoprydningen i S-toget.

»Målet med det her er at højne kundetilfredsheden. Der bliver ryddet op løbende, og kunderne kan se, at der sker noget. Det gælder om at gøre det lille ekstra i hverdagen,« siger Lisbeth Andersen, afdelingschef i Stationsservice om de hvide feer, der på deres tur gennem S-toget samler gratisaviser og affald op og pudser store synlige pletter af.

Kunderne er glade

Mohamad Mohamud og Ismail Mahamed vækker opsigt på deres tur gennem toget med deres nye skinnende hvide arbejdstøj, hvorpå der står ”De hvide feer”. Kunderne kigger op og følger opmærksomt avisernes vej fra hattehylder og sæder og ned i affaldsvognen. En dame i rød frakke samler en hel stak aviser sammen fra sædet og rækker dem frem mod Ismail Mahamed. Der bliver nikket og smilet begge veje.

»Kunderne er glade, for det vi gør. Der er mange, som siger til os, at vi gør det godt, og vi møder stort set aldrig nogen, som er sure. Og hvis vi gør, så smiler vi bare,« siger Mohamad Mohamud, der har oplevet, at glade kunder vil give ham drikkepenge.


FAKTA
De hvide feer blev oprettet i 2009, men har i en periode arbejdet ude på depoterne, da vurderingen var, at oprydningen blev mere effektiv, når toget var tømt for kunder.
Imidlertid er synlighed og service en del af konceptet, og derfor blev tre teams den 1. januar flyttet til at koncenterre sig om stationerne i det indre København.
Tre teams er stadig koncentreret om depoterne ude i ”fingrene” på S-togsnettet, så toget får en omgang både undervejs og ved endestationen.

 

Helene Gram