Danske diesellokomotiver sejles til Australien

Danske diesellokomotiver sejles til Australien

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
13. februar 2006 kl. 15:56

En usædvanlig transport finder sted fra Københavns Frihavn tirsdag den 14. februar 2006.

Det australske jernbaneselskab Lachlan Valley Rail Freight har overtaget 16 af DSB’s store MZ-lokomotiver, og de første fem af de 120 tons tunge lokomotiver udskibes med skibet M/V Egmondgracht.

BaltShip A/S, der står for transporten, har chartret et projektskib til den særlige opgave. Det hollandskejede M/V Egmondgracht er udstyret med store kraner, der er i stand til at løfte de 120 tons tunge lokomotiver.

MZ-lokomotiverne var DSB’s kraftigste diesellokomotiver med op til 3.900 hestekræfter og en driftshastighed på 140 km/t. De blev leveret fra svenske Nohab i Trollhättan i perioden 1967-1978 og udgjorde rygraden i DSB’s InterCity- og godstrafik frem til slutningen af 1990’erne. I dag har IC3-togene fuldstændig fortrængt de lokomotivtrukne tog i InterCity-trafikken, mens godstrafikken er overgået til Railion.

Lokomotiverne, der blev udrangeret i slutningen af 1990’erne, har i det seneste halve år gennemgået en større istandsættelse på DSB's lokomotivværksted på Otto Busses Vej i Københavns Sydhavn.

Lachlan Valley Rail Freight planlægger at indsætte lokomotiverne i godstrafikken i New South Wales i Australien.