Danske diesellokomotiver sejles til Australien
Danske diesellokomotiver sejles til Australien
En usædvanlig transport finder sted fra Københavns Frihavn tirsdag den 14. februar 2006.
Det australske jernbaneselskab Lachlan Valley Rail Freight har overtaget 16 af DSB’s store MZ-lokomotiver, og de første fem af de 120 tons tunge lokomotiver udskibes med skibet M/V Egmondgracht.
BaltShip A/S, der står for transporten, har chartret et projektskib til den særlige opgave. Det hollandskejede M/V Egmondgracht er udstyret med store kraner, der er i stand til at løfte de 120 tons tunge lokomotiver.
MZ-lokomotiverne var DSB’s kraftigste diesellokomotiver med op til 3.900 hestekræfter og en driftshastighed på 140 km/t. De blev leveret fra svenske Nohab i Trollhättan i perioden 1967-1978 og udgjorde rygraden i DSB’s InterCity- og godstrafik frem til slutningen af 1990’erne. I dag har IC3-togene fuldstændig fortrængt de lokomotivtrukne tog i InterCity-trafikken, mens godstrafikken er overgået til Railion.
Lokomotiverne, der blev udrangeret i slutningen af 1990’erne, har i det seneste halve år gennemgået en større istandsættelse på DSB's lokomotivværksted på Otto Busses Vej i Københavns Sydhavn.
Lachlan Valley Rail Freight planlægger at indsætte lokomotiverne i godstrafikken i New South Wales i Australien.