Bremsetest på IC3 skal hjælpe med at løse IC4-bremseproblem

Bremsetest på IC3 skal hjælpe med at løse IC4-bremseproblem

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
22. december 2011 kl. 14:06

Undersøgelsen af hændelsen, hvor et IC4-tog kørte forbi et rødt stopsignal i Marslev den 7. november, har hidtil naturligt været fokuseret på IC4-togenes bremsesystemer. Men for at blive klogere, har Havarikommissionen i samarbejde med DSB besluttet at teste IC3-togenes bremser under lignende omstændigheder.

Koncerndirektør i DSB Frank Olesen siger:

"Havarikommissionen har foreslået, at der udføres en række sammenlignelige test med et IC3-tog. Det forslag har vi tilsluttet os, fordi sikkerheden for IC3-flåden med over 20 års drift og over en halv milliard tilbagelagte kilometer er empirisk underbygget. Det er vores håb, at vi ved at stresse IC3-toget får værdifuld viden, som vi kan bruge til at forbedre IC4-togets bremseevne. Vi planlægger at teste et IC3-tog samt et andet IC4-tog, end det vi allerede har testet, i løbet af januar. De to tog skal testes lige efter hinanden, så de fysiske forhold er maksimalt sammenlignelige," siger Frank Olesen.

Testene kommer til at bestå af en række deltest, hvor man blandt andet vil prøve at bremse både uden og med magnetskinnebremser på begge togtyper samt på tørre og glatte skinner. Samtidig vil man igen smøre madolie direkte på skinnerne for at få bremsesystemerne til at reagere på samme måde som ved forbikørslen i Marslev.

"Sidst vi testede, startede vi med de test, som lever op til de europæiske sikkerhedskrav. Under disse test bremsede IC4-toget, som det skulle, og derfor konstruerede vi på eget initiativ ekstreme og unaturlige forhold på teststrækningen ved at hælde madolie direkte på skinnerne over en to kilometer lang strækning. Det er langt ud over normerne, men det var det, der skulle til, inden vi fik testresultater, vi kunne bruge, fortæller Frank Olesen, og fortsætter:

"Ved at teste de to togtyper under samme fysiske forhold kan vi sammenligne bremsemønstre og se, om der er ligheder og forskelle. Samtidig vil vi teste, hvordan IC3 bremser uden magnetskinnebremserne slået til, hvilket vil give os vigtig viden i forhold til IC4-togenes magnetskinnebremser, og på den måde kan vi forhåbentlig hurtigere finde frem til, hvad der kan gøres for at forbedre IC4-togets bremseevne."

Det er endnu uvist, hvornår IC4-togene igen kommer ud at køre, men de omtalte test er planlagt til at løbe af stabelen i løbet af januar.