Bedre togtrafik i København

Bedre togtrafik i København

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
02. juni 2004 kl. 16:00

Når man med toget passerer Østerport Station, vil anlægsarbejder i den helt store stil falde i øjnene. De er et led i gennemførelsen af det såkaldte LOKO-projekt, en forkortelse for Lille Opgradering af København og Omegn.


Men helt lille er denne opgradering altså ikke, og den vil betyde bedre muligheder for at afvikle trafikken med Øresundstog, regionaltog og fjerntog mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport.


Målet er at sikre en mere glidende trafik, så man undgår, at tog holder i kø på vej ind til Københavns Hovedbanegård. Gennem ændringer af signalsystemet er der skabt mulighed for at øge trafikken gennem Boulevardtunnelen. Flere passagerer vil uden skift kunne fortsætte til Nørreport og Østerport, men
det forudsætter, at der på Østerport Station er plads til at modtage flere tog, uden at den gennemkørende trafik bliver generet


På Østerport Station bliver der bygget en helt ny perron. Samtidig er Banestyrelsen i gang med at etablere et ekstra spor under Oslo Plads og butikscentret ved siden af Østerport Station. Det betyder midlertidig fjernelse af brodækket, først på den sydlige side og senere på den nordlige. Herudover skal der anlægges spor beregnet til tog, der har Østerport som endestation.


I foråret 2002 betød LOKO-projektet store indgreb i trafikken mellem Hovedbanegården og Østerport. Men først fra december i år vil anlægsarbejderne atter få større indvirkning på den daglige trafik. Det bliver tilfældet, når der frem til april næste år kun vil være ét spor til rådighed mellem Østerport og Hellerup for togene på Kystbanen.


Hele projektet løber frem til slutningen af 2004.