Bedre kundeinformation under varme skinner
Bedre kundeinformation under varme skinner
De varme skinner har været en hård prøve for DSB's kundeinformation. Informationen har været god, men der er stadig plads til forbedringer - især på stationerne.
DSB er gået fra Danmarksserie-niveau til at ligge til oprykning til Superligaen i trafikinformation. Sådan lyder den første evaluering, fra trafikchef fra DSB Erik Christensen, efter de første dage med varme skinner, hvor den styrkede indsats for bedre trafikinformation skulle stå sin store prøve.
"Sidste år var vi i Danmarksserie. I år er vi på til oprykning til Superligaen, men der er stadig et stykke vej til, at vi bliver Danmarksmestre. Dér hvor det halter, og hvor vi skal forbedre os, er ude på stationerne og i togene. Info-guiderne og togførerne har simpelthen ikke altid den information, som de har brug for - for at kunne informere kunderne ordentligt. Derfor er der helt sikkert også nogle passagerer, der med rette kan mene, at de ikke har fået ordentlig besked," siger Erik Christensen.
Kunderne har dog flere steder oplevet en mærkbar forbedring på informationsniveauet i forhold til da DSB havde tilsvarende trafikale problemer sidste år.
"Vi er for det første blevet langt bedre til at informere om forsinkelserne inden de sker. Jeg tror det er vigtigt for kunderne, at de er forberedte på forsinkelser. For det andet er vores information via hjemmesiden og via vores kundecenter blevet meget bedre. Der kan man altid få opdateret information om togtrafikken lige nu. For det tredje mener jeg vores sms-service, hvor man får den nyeste trafikinformation lige på stedet, er et kæmpe fremskridt for alle passagerer, siger Erik Christensen. Han fortæller bl.a. at den store indsats, på trafikinformationssiden er begyndt at have en positiv effekt hos kunderne.
"Den sidste måling I DSB's KundeBarometer viste en stigning på 13 procent i forhold til sidste år. Scoren er dog stadig under tre på en skala der går op til 5, så der er stadig rum for forbedring," siger Erik Christensen.