Banedanmark og DSB underskriver hensigtserklæring om bedre trafikinformation

Banedanmark og DSB underskriver hensigtserklæring om bedre trafikinformation

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
13. juni 2008 kl. 10:31

Banedanmark og DSB underskrev i dag en hensigtserklæring på trafikinformationsområdet. Det betyder, at de to virksomheder indgår i et mere forpligtende samarbejde om den trafikinformation, kunder vil få i fremtiden. Dokumentet blev underskrevet fredag den 13. juni på Metropolen, den fælles driftscentral, på Københavns Hovedbanegård kl. 9.00


I dag deler Banedanmark og DSB opgaven om at informere DSB's kunder om trafikken. Det kan betyde, at passagererne har fået to forskellige meldinger om det samme tog. Kundeundersøgelser, som DSB har foretaget, viser, at passagerne mener, at trafikinformationen kan blive bedre, specielt når togdriften er unormal.


Hensigtserklæringen om tættere og mere formaliseret samarbejde mellem Banedanmark og DSB skal sikre, at kunderne guides fra rejsens start til rejsens slutning ved hjælp af bedre og mere brugbar information.


"Vi må indrømme, at hverken Banedanmark eller DSB har været gode nok til at samarbejde om at give kunderne brugbar information. Vi har hver især forsøgt at gøre det så hensigtsmæssigt som muligt. Men det er bare ikke nok. Vi er afhængige af hinanden, hvis kunderne i fremtiden skal have ordentlig information. En hensigtserklæring om et mere formaliseret samarbejde mellem Banedanmark og DSB er et godt skridt i den retning," siger administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen.


Banedanmark fik en ekstrabevilling i foråret på 100 mio. kr. til at opgradere trafikinformationen. Det betyder, at der opsættes nye højttalere, skærme og ure på alle de stationer, hvor der er flest passagerer, og at Banedanmark kan udrulle et nyt højttalersystem på alle stationer i resten af landet. Det er en markant forbedring i forhold til i dag.


"Teknikken er en væsentlig forudsætning at have på plads, men indholdet i informationen er en anden. Trafikinformationen er en vigtig del af enhver rejse – og vi tror på, at vi ved fælles hjælp – DSB og Banedanmark imellem – kan levere en mere fyldestgørende information om og på passagerernes rejse. Sammen kan vi forbedre både datakvaliteten, nyttiggøre informationerne på tværs og give bedre og mere sammenhængende information. Det skal komme passagererne til gode i den sidste ende,” siger administrerende direktør i Banedanmark, Jesper Hansen.


Hensigtserklæringen vil bl.a. føre til:


  • En fælles overordnet trafikinformationsstrategi for de to virksomheder.
  • En optimering af den måde, som de to virksomheders informationssystemer spiller sammen på i dag, der vil betyde mere ensartet og brugbar information til passagerne.
  • En trafikinformationsmanual så Banedanmark og DSB taler med én stemme og benytter det samme sprog.
  • En koordineret forbedringsplan og samfinansiering af udviklingsprojekter.