Banedanmark og DSB beklager signalfejl

Banedanmark og DSB beklager signalfejl

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
14. juni 2007 kl. 12:23

I de seneste fem dage har Kystbanen været ramt af periodiske signalfejl, og DSB's kunder og medarbejdere har været udsat for timelange forsinkelser og massive aflysninger.

Helt galt gik det tirsdag den 12. juni, hvor der var hele fem signalfejl og to sporskiftefejl på strækningen. I går onsdag 13. juni opstod der en kompliceret signalfejl kl. 6.44, og den var først rettet igen kl. 8.30.

Forklaringerne på fejlene er ifølge Banedanmark mange og handler om alt lige fra overgravede lyslederkabler, til kortsluttede isolationer og manglende reservedele.

DSB er ked af det på kundernes vegne
"Vi er meget kede af det på kundernes vegne. Signalfejlene har ramt os hårdt mange dage i myldretiden, og når først signalerne sætter ud, har vi en næsten umulig opgave. Vi synes selv, vi har gjort en masse ud af forberedelserne - blandt andet med en robust særkøreplan - men det her underminerer vores muligheder for at levere det, vi har lovet kunderne, siger underdirektør og chef for DSB Planlægning og Trafik Ove Dahl Kristensen.

Signalfejl en tredjedel af dagene
I de 27 dage, sporombygningen har stået på, har Kystbanen været ramt af signalfejl ni af dagene.

Ifølge områdechef for Teknisk Drift i Banedanmark Kim Andersen er driften på Kystbanen mere udsat under sporombygningen. Risikoen for fejl er forhøjet og med ét spor at afvikle trafikken i får selv små fejl store trafikale konsekvenser.

Banedanmark erkender, at der de seneste par uger har været flere problemer end forventet. Der har været fejl på signaler flere steder på strækningen og lørdag-søndag 9-10. juni gik fjernstyringen på Rungsted Kyst Station ned med hedeslag.

Banedanmark beklager
Fejlene er nu lavet, og Kim Andersen understreger, at Banedanmark vil gøre en ekstra indsats for at sikre, at trafikken kan glide mere fleksibelt, mens sporombygningen står på.

"Det kan ikke undgås, at der opstår problemer, når vi udfører så omfattende en sporombygning, og vi beklager naturligvis de gener, det medfører for kunderne, siger Kim Andersen.

Sporombygningen fortsætter i døgndrift frem til 26. august. Derefter færdiggør Banedanmark arbejdet på lørdag-søndage og i efterårsferien.