Arriva pynter på tallene
Arriva pynter på tallene
Arriva antyder, at 98,4 procent af deres tog ankommer inden for fem minutter. I virkeligheden er det kun 93,5 procent.
Arriva trækker nemlig Banedanmarks andel af forsinkelserne - hastighedsnedsættelser og signalfejl - fra, inden de offentliggør deres regularitetstal.
Forklaringen på Arrivas omgang med tallene er, at de i deres kontrakt med Transport- og Energiministeriet er forpligtet til at oplyse den kvalitet, de leverer, når de trækker udefrakommende forstyrrelser fra.
"Men ét er teori. Noget andet er praksis. Forretningsmæssigt giver det måske god mening, men det giver ingen mening i forhold til kunderne. Kunderne er interesserede i at vide, hvornår deres tog kommer, ikke om det er den ene eller den anden part, der er skyld i forsinkelsen. I DSB er vi på kundernes side, vi tager ansvar for deres rejse fra A til Z, og vi offentliggør kun regularitetstal, der inkluderer Banedanmarks andel af forsinkelserne. Det, mener vi, er det eneste rigtige," siger underdirektør og chef for DSB Planlægning og Trafik, Ove Dahl Kristensen.
DSB's præstationer med Arrivas beregningsmetode
Han har til denne artikel fået foretaget en beregning af, hvordan DSB’s regularitet ser ud på sammenlignelige strækninger og med Arrivas beregningsmetode.
"Vores opgørelse viser, at vi med Arrivas måde at stille tallene op på præsterer 96,1 procent på vores mest sammenlignelige strækninger Grenaabanen, Svendborgbanen og Lille Syd, hvor vi kører hver halve time."
Til sammenligning kører Arriva på de fleste strækninger kun en gang timen og i ydertimerne endda kun hver anden time.
Arrivas simple trafik er ikke sammenlignelig
Det er samtidig grunden til, at DSB ikke sammenligner med regularitetstal fra InterCity- og InterCityLyn-trafikken, der er langt mere intens og som er ramt af langt flere hastighedsnedsættelser, end den trafik Arriva kører i Midt- og Vestjylland.
"Det giver lige så lidt mening som at sammenligne trafikken igennem Øster Kippinge med Køge Bugt-motorvejen mellem kl. syv og kl. otte. På hovedstrækningen risikerer vi, at en forsinkelse spreder sig som væltende dominobrikker. Det er Arriva forskånet for i Midt- og Vestjylland," forklarer Ove Dahl Kristensen.
Beregningerne i denne artikel er baseret på baggrund af regularitetstal for perioden uge 43 til 50 i 2006. Arriva offentliggør ikke regularitetstal for perioder over otte uger på deres hjemmeside.
Fakta
Pyntede tal i dagspressen
På deres hjemmeside offentliggør Arriva både de faktiske og de tilrettede tal, mens de i dagspressen kun offentliggør de tilrettede tal.
Fire-fem procentpoint gør en forskel
Ankommer 90 procent tog til tiden, er det det samme som, at hvert 10. tog er forsinket. Ankommer 95 procent tog til tiden, er det kun hvert 20. tog, der er forsinket.
Arriva kører på nye skinner
Banedanmark lagde nye skinner i Midt- og Vestjylland, umiddelbart før Arriva overtog driften i 2003.
DSB var bedre i Midt- og Vestjylland
Da DSB betjente de seks midt- og vestjyske strækninger i 2001, opnåede vi en regularitet på 98 procent - og det var vel at mærke inklusiv Banedanmarks andel af forsinkelserne.