anti ice, vinter, sne, frost, S-tog

’Anti-ice' anlæg sikrer flere S-tog til tiden i sne og frost

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
06. februar 2012 kl. 11:12

Sneen og den hårde frost har bidt sig fast, og derfor sender DSB S-tog i disse dage alle S-togene igennem to nye ’anti ice’-anlæg, som skal forhindre, at sne og is sætter sig fast under togene. Dermed sikres flere tog til tiden i vintervejret.

»Anlæggene vil hjælpe os med at sikre, at vi har de fornødne S-tog klar til drift, så vi kan yde den bedste service til vores kunder hen over vinteren. I 2009 og 2010 havde vi store problemer med, at is og sne hobede sig op under togene, hvilket gjorde at vi måtte tage flere og flere tog ud af drift, og det vil vi gerne undgå sker igen,« siger produktionsdirektør i DSB S-tog, Dan Stig Jensen.

Når sneen sætter sig fast under S-togene, kan komponenterne i togenes undervogn fryse til, og store stykker is kan falde af toget og beskadige sporskifter. Derudover skal toget tø op i mange timer, når det kommer på værksted, før håndværkerne kan komme til det. Det er i tidligere hårde vintre gået ud over S-togsdriften.

De nye ’anti ice’-anlæg sprøjter varm glykolholdig væske op under togene, hvilket forhindrer sne og is i at sætte sig fast. Det er samme type væske som flyselskaberne bruger til anti icing af fly. S-togene bliver på skift taget ud af drift for at blive kørt igennem anlæggene, og anlæggene kan behandle ca. 30 togsæt i døgnet, hvis der er behov. Den glykolholdige væske samles i bakker under S-togene og genanvendes.

I Oslo har selskabet Mantena, som vedligeholder NSB’s tog, arbejdet med anti ice siden 2005, hvilket har halveret is- og sneproblemerne på togene.

Markante forbedringer
For at prøve ’anti ice’-behandlingen af, sprøjtede medarbejderne på S-togsværkstedet i Taastrup sidste år manuelt S-togene med glykolholdig væske med gode resultater til følge.

»I perioden sidste år, hvor vi manuelt sprøjtede glykol på, så vi markante forbedringer. Derfor har vi store forventninger til de nye anlæg, som selvfølgelig kan nå mange flere tog. Men det er ikke et decideret mirakelmiddel, det skal spille sammen med en lang række andre tiltag, vi har sat i værk i år for at sikre en bedre service hen over vinteren,« fortæller Dan Stig Jensen.

DSB S-tog har blandt andet fået bygget dele af S-togene om, så der ikke kommer smeltevand ind i de elektriske systemer i togene. Derudover vil kunderne af hensyn til deres planlægning få information så tidligt som muligt dagen før, når der varsles ændringer i S-togstrafikken.

Maria Schouboe Sloth