AnsaldoBreda er foran tidsplanen
AnsaldoBreda er foran tidsplanen
Tidligere har der været langt i mellem de gode nyheder om IC4. Men efter at det i sommer viste sig, at AnsaldoBreda overholdt DSB’s ultimatum, er samarbejdet kun blevet bedre, og den lovede togleverance er nu faktisk foran tidsplanen.
Fredag eftermiddag i sidste uge overtog DSB således det 17. IC4-togsæt, togsæt 23, som efter leveranceplanen først skulle have været leveret med udgangen af februar. DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen er derfor forsigtig optimist:
»Det er meget glædeligt, at vi kan konstatere, at AnsaldoBreda virkelig har taget skeen i den anden hånd. Og selvom der er lang vej endnu, har vores ultimatum til italienerne – der gør, at vi kan få yderligere erstatning og har mulighed for at ophæve kontrakten – gjort, at vi nu oplever en helt anden styring fra AnsaldoBreda. Vi har nu for anden gang oplevet, at de har leveret et togsæt en måned før, de skulle efter leveranceplanerne.«
Markant færre fejl
Han understreger, at han stadig anser det for meget vigtigt, at DSB hele tiden holder AnsaldoBreda til ilden, men tillader sig dog at glæde sig over de nye og langt bedre takter fra den italienske togleverandør.
»Ikke nok med, at AnsaldoBreda nu leverer togsættene før det lovede. De nyeste togsæt har også markant færre fejl, end vi tidligere oplevede. Det er vi meget tilfredse med, selvom der stadig er fejl på togene, og selvom vi stadig oplever driftsproblemer med IC4,« siger Søren Eriksen.
Han har ligeledes en forhåbning om, at AnsaldoBreda måske også kommer i gang med at levere de lovede tre serieproducerede IC4-tog per måned lidt tidligere end det aftalte, som er ultimo april.
Ud over at de seneste to togsæt er leveret en måned før tid, baserer Søren Eriksen sin optimisme i forhold til IC4-leverancen på det faktum, at AnsaldoBreda har åbnet en helt ny fabrik i Milano, hvor serieproduktionen foregår.
Her arbejder over 400 mand dedikeret med at få serieproduktionen op at stå. Når de tre togsæt bliver leveret fra Italien hver måned, skal de efterfølgende gøres endeligt færdige på DSB’s værksted i Århus.