7-Eleven skal drive DSB-kiosker på Kystbanen.

7-Eleven skal drive DSB-kiosker på Kystbanen.

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
14. maj 2007 kl. 15:15

Længere åbningstid i billet- og kiosksalg bliver en af de mærkbare serviceforbedringer, hvis DSBFirst vinder Øresundsudbuddet. 7-Eleven skal drive DSB's kiosker på Kystbanen


DSBFirst outsourcer billet- og kiosksalg på otte stationer på Kystbanen og Kastrupbanen til 7-Eleven, hvis DSB og First Group vinder Øresundsudbuddet. Der er tale om Helsingør, Snekkersten, Espergærde, Humlebæk, Nivå, Kokkedal, Rungsted Kyst og Tårnby stationer.

Det vil give en mærkbar serviceforbedring for kunderne på disse otte stationer, først og fremmest i form af længere åbningstid i billet- og kiosksalget. Dobbelt op på de fleste stationer, og på tre stationer, Helsingør, Kokkedal og Tårnby bliver der endda døgnåbent.


Outsourcingen til 7-Eleven er en del af DSB's Øresunds-tilbud. Målet er på én gang at forbedre servicen til kunderne og samtidig få en bedre økonomi i salget.

Hvis DSBFirst vinder udbuddet om Øresundstrafikken, er det tanken, at 7-Eleven skal drive kioskerne på franchise-basis, og at medarbejderne overgår til ansættelse i 7-Eleven. 7-Eleven får blandt andet til opgave at sælge billetter og levere trafikinformation til kunderne på vegne af DSBFirst.

7-Eleven driver allerede integreret billet- og kiosksalg på 27 stationer for Skånetrafiken på de udbudte strækninger i Skåne.



Ny strategi for DSB’s detailsalg

Outsourcingen af kioskerne til 7-Eleven sker som et led i en ny strategi for detailhandlen I DSB. Selv om DSB vælger at lade 7-Eleven-kæden drive Kort og Godt-kioskerne på Kystbanen, hvis DSB vinder Øresundsudbuddet, er det ikke ensbetydende med, at det skal ske i resten af landet.


Kioskerne skal i fremtiden i højere grad bidrage med et positivt resultat på bundlinjen samtidig med, at servicen til kunderne skal styrkes - for eksempel i form af længere åbningstid.


Den ny detailstrategi er et led i det, som Søren Eriksen kalder "Det nye DSB" og fremover vil detailhandelsområdet blive samlet under én kommerciel direktør, som ledelsen netop er ved at finde.