2,8 mio. flere rejsende med DSB i første halvår 2008
2,8 mio. flere rejsende med DSB i første halvår 2008
DSB havde 85,8 mio. rejsende i 1. halvår 2008. Det er en stigning på 2,8 mio. rejsende svarende til 3 procent i forhold til samme periode i 2007. Den positive udvikling skyldes primært flere rejser i Øst samt over Øresund. For første gang i længere tid har der desuden været en vækst i antal rejsende med S-tog. DSBs resultat før skat blev 432 mio. kr., hvilket er en stigning på 63 mio. kr. sammenlignet med samme periode sidste år. Resultatet er i overensstemmelse med forventningerne.
Passagerindtægterne er steget med 5 procent
Passagerindtægterne udgjorde 2.234 mio. kr., hvilket er en stigning på 114 mio. kr. eller 5 procent sammenlignet med 1. halvår 2007. Stigningen skyldes hovedsageligt salg af flere rejser i Øst samt øget trafik over Øresund. Endvidere er der en fremgang i antal rejser med S-tog.
Resultat før af- og nedskrivninger er steget med 6 procent
Fremgangen skyldes primært øgede passagerindtægter og avance fra salg af grunde og bygninger. Dette modsvares af faldende indtægter fra trafikkontrakter og et generelt øget omkostningsniveau som følge af øget produktionsomfang, højere personaleomkostninger samt højere energipriser.
Væsentlig forbedring af rettidigheden
Rettigheden for såvel Fjern- og regionaltog som S-tog er forbedret væsentligt i 1. halvår 2008. Antal forsinkelser er således reduceret med over 30 procent i Fjern- og regionaltog og mere end 15 procent i S-tog. Reduktion i antal forsinkelser skyldes en række tiltag til forbedring af driftsstabiliteten, herunder øget materielstabilitet. Derudover har kvaliteten af infrastrukturen levet op til forventningerne.
Status på IC4
DSB stillede i maj 2008 AnsaldoBreda et ultimatum, der indebærer, at AnsaldoBreda i maj 2009 skal have leveret 1 typegodkendt og kontraktuelt IC4, der kan indsættes sammenkoblet i landsdelstrafikken, og 14 IC4, der kan indsættes som enkeltkørende togsæt i landsdelstrafikken. Såfremt AnsaldoBreda ikke overholder leverancefristen i ultimatummet, ophæves kontrakterne på både IC4 og IC2.
Trafikstyrelsen gav i juli 2008 tilladelse til, at DSB kan ibrugtage 2 IC4 som enkeltkørende togsæt i landsdelstrafikken med passagerer, og DSB indsatte det første IC4 i landsdelstrafik med passagerer den 7. august 2008.
Forventningen til resultatet før skat i 2008 fastholdes