Vectron

Vectron har 8.700 hestekræfter og kan køre hurtigere end ældre lokomotiver. De er el-drevne, så din togrejse bliver endnu mere bæredygtig.

Mød Danmarks nye el-lokomotiv

✔   Ellokomotiv produceret af Siemens i Tyskland siden 2010.

   I 2022 er alle diesel-lokomotiver erstattet med Vectron el-lokomotiver.

   Udleder 0 dieselpartikler og NOx.

✔   Tophastighed på 200 km/t.

   8.700 hestekræfter.

   Kan også køre i Tyskland og kan opgraderes til andre lande.

 

Pålideligt, hurtigt og miljøvenligt.

Det har været vigtigt for DSB, at de nye ellokomotiver er stabile og pålidelige. Vectron, der er produceret af tyske Siemens, har allerede kørt 10 år på skinnerne rundt i Europa og lever derfor op til vores krav.

Vectron kan samtidig køre mange flere kilometer mellem de planlagte servicebesøg på vores værksteder. Hele 37.500 faktisk. Det svarer til, at toget kan køre fra Danmark til det sydlige Australien og tilbage igen – før det skal til service. De nuværende lokomotiver kan kun køre 5.000 km mellem hvert værkstedsbesøg.

De første 10 år bliver det Siemens, der har ansvaret for vedligehold, og de bliver dermed garanter for de nye lokomotivers pålidelighed.

Et udholdende muskelbundt

 

Vectron har hele 8.700 hestekræfter, og kan køre hurtigere fra A til B end ældre lokomotiver.

 

De mange hestekræfter gør, at det kan accelerere med 2,5 gange så mange kræfter og dermed væsentlig hurtigere og i længere tid end ME-lokomotiverne.

 

Denne store traktionseffekt, som det hedder, gør, at du kan komme hurtigere frem, da maksimalhastigheden nås hurtigere.

 

Også miljøgevinsten er til at få øje på - både for klimaet, men også for DSB's kunder og medarbejdere, der undgår partikler og NOx, som dieseltogene udleder.

Hårde fakta

 

Spænding / frekvens: 25 kV 50 Hz og 15 kV 16,7 Hz

Energiforsyning til vogne: 1500 V 50 Hz og 1000 V 16,7 Hz

Start trækkraft: 320 kN

Elektrisk bremsekraft: max. 240 kN

Maksimal effekt: 6400 kW (Traktion og elektrisk bremse)

Maksimal hastighed: 200 km/h

Antal drivende aksler: 4

Akselrækkefølge: Bo'Bo'

Sporvidde: 1,435 m

Længde over puffere: 18,98 m

Bredde (inkl. baluster): 3,01 m

Højde (over førerrum): 3,86 m

Vægt: 86 t

Metervægt: 4.58 t/m

Afstand mellem bogie centre: 9,50 m

Akselafstand i bogie: 3,00 m

Hjuldiameter: 1250 mm / 1160 mm (max. / min.)

Strækningsradio: GSM-R

Sikkerhedssystem: ETCS inkl STM-DK og LZB/PZB

Fjernstyring: ZWS og WTB

Et nærmere kig på Vectron

Få et kig bag kulissen og tilblivelsen af Vectron el-lokomotivet.

DSB får EU-støtte til nyt signalsystem i Vectron-lokomotiverne

DSB’s nye Vectron-lokomotiver har fået støtte fra EU for at få installeret fremtidens fælleseuropæiske signalsystem, ETCS.

Det sker takket være støtte fra EU’s infrastrukturfond (Connecting Europe Facility eller CEF), der giver 6,9 millioner kroner i støtte til projektet.

Støtten betyder, at DSB’s Vectron-lokomotiver (også kendt som ”litra EB”), bliver klar til at kunne køre på fremtidens jernbane i Danmark og resten af Europa.

Opgraderingen til det nye signalsystem glæder underdirektør og chef for og togmateriel i DSB, Michael Beckmann.

”I DSB er vi glade for at få støtte til indbygning af ETCS i vores Vectron-lokomotiver. Det betyder, at vi kan tilbyde flere bæredygtige rejser i Danmark men også til andre EU-lande, da ETCS virker på tværs af europæiske landegrænser,” forklarer Michael Beckmann.

ETCS står for European Train Control System og er et digitalt signalsystem, som er ved at blive rullet ud i hele Europa.

Signalsystemet bygger på fælleseuropæiske standarder og skaber bedre betingelser for togtransport på tværs af europæiske landegrænser, da signalsystemet i tog og infrastrukturen langs skinnerne bliver ensartet.

I Danmark er det Banedanmark, som står for udrulningen af ETCS på den danske jernbane, mens DSB skal sikre installationen af ETCS i sin egen togflåde.

ETCS udstyret er allerede installeret i lokomotiverne, og de skal køre på den første ETCS strækning i daglig drift efter påske.

 

Artiklen har til formål at give information om støtteaftalen indgået med EU-agenturet CINEA. Synspunkter og meninger er kun DSB’s og afspejler ikke nødvendigvis EU's eller CINEA’s. Hverken den Europæiske Union eller CINEA kan holdes ansvarlig for dem.

Den 14. oktober 2022 underskrev DSB støtteaftalen med EU’s infrastrukturfond (Connecting Europe Facility) om en samlet støtte på ca. 35 mio. kr. til indbygning af ETCS i 37 Vectron-lokomotiver, 34 ET-togsæt og en prototype af de nye IC5-togsæt. De 6,9 millioner kr. er det beløb som gives til indbygningen af ETCS i Vectron-lokomotiverne.

Spørgsmål & svar