Et prisvindende samarbejde
IC5 er resultatet af et tæt samarbejde mellem Alstom og DSB om at skabe et tog, der afspejler danske værdier og behov.
Et prisvindende samarbejde
IC5 er resultatet af et tæt samarbejde mellem Alstom og DSB om at skabe et tog, der afspejler danske værdier og behov.
I forbindelse med Alstoms bud på opgaven med at producere nye tog for DSB arbejdede Alstoms interne Advanced & Creative Design-afdeling sammen med det danske designbureau Johannes Torpe om at skabe det første udkast til IC5-togdesignet. I det udkast var fokus på at sikre, at designet skulle udtrykke « integritet » og « autenticitet », som var nogle af de værdier, DSB efterspurgte i deres designkrav.
Designfasen efter kontrakttildeling
Siden Alstom fik tildelt kontrakten, har DSB og Alstom arbejdet videre med at udforme alle dele af toget. Centralt har det her været at skabe den bedst mulige oplevelse for de danske togpassagerer, lokomotivførere og togførere. Og at skabe et tog, der emmer af dansk designtradition og DSB´s unikke brand.
DSB ønskede et standardtog som skelet: et tog som havde vist sine køreevner og en basisindretning,som havde været i drift før. På den baggrund gik Alstoms og DSB's designteams i gang med den endelige designfase, der skulle imødekomme DSB´s ønsker til forbedringer og tilpasninger.
Sammen blev vi enige om designforbedringer og et designsprog, som matchede DSB´s ønsker til form, farver, materialer og finish i togets interiør og eksteriør. Et designsprog som opfyldte danske værdier og danske kunders værdier og behov.
Mock-up, virtual reality og intense brugerundersøgelser
Både DSB og Alstom ønskede en effektiv beslutningsproces i forhold til designfasen. Derfor byggede man en 1-1 mock up, og de tog virtual reality i brug for at kunne teste og lave forbedringer.
Derudover foretog DSB og Alstom flere brugerundersøgelser med forskellige DSB-brugergrupper ombord på mock-uppen. På den måde kunne de løbende evaluere og tilpasse de forskellige designløsninger. Blandt brugergrupperne var blandt andet:
1. Lokomotivførere, togførere og rengøringspersonale, der testede driftsmiljøerne.
2. Brugere med reduceret mobilitet og synshandicap, der testede fx adgangsforhold, omgivelser og wayfinding-løsninger
3. Brugere med cykler og barnevogne, der testede adgangsforhold og opholdsforhold i toget med mere.

Enkelthed og funktionalisme
En behagelig og brugervenlig passageroplevelse var i centrum i designtilgangen. Alstom og DSB's designteams fokuserede på to kerneværdier i dansk design: Enkelhed og funktionalisme. Resultatet er blevet et minimalistisk og harmonisk udtryk, der både er æstetisk tiltalende i sin enkelthed og intuitivt og behageligt i sin funktionalisme.
Samtidig bestræbte designteamene sig på at skabe både eksteriør og interiør med et tidløst udtryk, der giver høj komfort og udstråler kvalitet. Ligesom rengøringsvenlighed og vedligeholdelsesmuligheder af togets mange indre og ydre komponenter har været vægtet højt for at sikre, at brugeroplevelsen opretholdes på et højt niveau og i høj kvalitet i hele køretøjets levetid.
Endelig blev de udvalgte materialer baseret på DSB's visuelle identitet og den danske designtradition.
Togets samlede designudtryk er på den måde endt med at sikre, at IC5 forbliver et stærkt, tydeligt og letgenkendeligt DSB-brand i de mange år, toget skal betjene danskerne.
Lavt energiforbrug, høj kørekvalitet og høj passagersikkerhed
Eksteriøret har rene, funktionelle former og farver med en aerodynamisk front. Toget er malet i DSB’s karakteristiske røde farve, og et sort bånd i vindueshøjde giver vinduerne et integreret udtryk.
Yderdørene er lysegrå for at skabe kontrast og tydeligt vise togets indgangsdøre. Store udvendige displays giver information om toget samt guider kunderne ift. wayfinding.

Komfort og rummelighed i moderne, lyse farver og højkvalitets materialer
Togets interiør sikrer en moderne rejseoplevelse med rummelige og lyse passagerområder, materialer af høj kvalitet og komfortable sæder. Hertil kommer individuelle faciliteter, fleksible og tilgængelige rum, et selvbetjeningscateringområde og et avanceret passager- og trafikinformationssystem.
Indretningen understøtter samtidig alle passagergruppers behov med hensyn til adgangsforhold og plads. Alt sammen i trygge rammer.
