Fremtidens S-Bane
Den nuværende S-bane skal frem mod 2040 omlægges fra en traditionel by-bane til et fuldautomatiseret metrolignende transportsystem. Det er den største ændring i S-togets mere end 90-årige historie
Fremtidens S-Bane
Den nuværende S-bane skal frem mod 2040 omlægges fra en traditionel by-bane til et fuldautomatiseret metrolignende transportsystem. Det er den største ændring i S-togets mere end 90-årige historie
Danmark står i øjeblikket over for omfattende investeringer og ændringer i infrastrukturen for milliarder. Over hele landet anlægges, udvides og moderniseres jernbanen med bedre og nye spor, elektrificering at strækninger og nye signaler.
Et af de steder, hvor jernbanen i de kommende år tager et kvantespring, er S-banen. Den nuværende S-bane skal omlægges til et fuldautomatisk transportsystem, som vi kender det fra metroen i København. Omlægningen skal gavne vækst og mobilitet i hele hovedstadsområdet og fortsat bidrage til et klimavenligt bymiljø og skabe rum for flere kunder og dermed mindske trængslen.
Med dagens standarder vil den nye S-bane blive verdens største og hurtigste fuldautomatiske bybane, når den står færdig.
Hvad sker der nu?
DSB forventer at kunne tildele kontrakten på de nye automatiske S-tog samt vedligeholdelse af disse i 2025. Tre virksomheder er i øjeblikket prækvalificerede til at byde på opgaven.
Banedanmark har udarbejdet en miljøvurdering af programmet for Fremtidens S-bane, for at få belyst de samlede miljøkonsekvenser, før projekteringen af de enkelte S-banestrækninger igangsættes.