Miljø
Læs om vores arbejde med at forebygge og minimere vores miljøpåvirkninger samt vores forpligtelse til at reducere vores klimapåvirkningen i overensstemmelse med Paris-aftalen.
Miljø
Læs om vores arbejde med at forebygge og minimere vores miljøpåvirkninger samt vores forpligtelse til at reducere vores klimapåvirkningen i overensstemmelse med Paris-aftalen.
Vores miljøpolitik danner rammen for vores arbejde med at forebygge og minimere vores miljøpåvirkninger. Vi er miljøcertificeret i henhold til ISO: 14001 og vores klimareduktionsmål er godkendt af Science Based Target initiative (SBTi).
Toget viser vejen
Grafikken viser klimapåvirkningen (i gram CO₂-ækvivalenter pr. personkilometer) fra udvalgte transportmidler – baseret på beregninger udført af COWI for DSB. Udledningen fra de forskellige elektriske tog og lokomotiver er beregnet ud fra den nuværende andel af vedvarende energi i den strøm, de bruger (CO₂e pr. kWh).
IC3-udledningstallene er beregnet ud fra kørsel i InterCity-/Lyn-trafikken, hvor denne togtype er den mest anvendte. Udledningstallene for de lokomotivtrukne dobbeltdækkervogne er beregnet ud fra kørsel i regionaltrafikken.
Belægningsgraden angiver antallet af passagerer i transportmidlet i forhold til antallet af pladser. I beregningerne anvendes gennemsnitlige belægningsgrader for de enkelte transportmidler: For InterCity-tog er belægningsgraden 48 %, regionaltog har en belægningsgrad på 28 %, og for S-tog er belægningsgraden 23 %.
For alle tallene gælder, at vi har anvendt data fra 2024.
Til forskel fra tidligere versioner af notatet inkluderer denne version ikke blot de direkte udledninger fra transporten, men også udledninger fra produktionen af brændstof og strøm. Det giver et mere retvisende billede af hvilke udledninger, der er forbundet med de forskellige transport- og brændstoftyper. Den metodiske ændring betyder, at køretøjer, der bruger benzin og diesel, vises med en højere udledning end tidligere.
