Miljø

Læs om vores arbejde med at forebygge og minimere vores miljøpåvirkninger samt vores forpligtelse til at reducere vores klimapåvirkningen i overensstemmelse med Paris-aftalen.

Vores tilgang til miljøet

Vores miljøpolitik danner rammen for vores arbejde med at forebygge og minimere vores miljøpåvirkninger. Vi er miljøcertificeret i henhold til ISO: 14001 og vores klimareduktionsmål er godkendt af Science Based Target initiative (SBTi).

+ Årsrapporter    + Miljøpolitik    + Miljøcertifikat

Toget viser vejen

 

Diagrammet viser CO2e-udledning (gram CO2-ækvivalenter (på engelsk equivalents) pr. personkilometer) fra udvalgte transportmidler baseret på beregninger af COWl for DSB. Sammenligningen af de forskellige elektriske materieltyper er beregnet ud fra den nuværende andel af vedvarende energi i energimikset, og dermed samme CO2e-udledning pr. KWh.


IR4 og IC3 udledningstallene, er beregnet ud fra kørsel i InterCity-trafikken, hvor disse materieltyper udgør den største del af produktionen. Udledningstallene for IC4 og Vectron vises ud fra kørsel i regionaltrafikken, hvilket de hyppigst gør. Udledningstallene for materiellets øvrige anvendelse fremgår af rapporten.


CO2e-udledningen for IC5 er baseret på den viden vi har til rådighed i dag over det forventede energiforbrug. De estimerede 5g CO2e pr. personkilometer er forventet, hvis de kører på el med energimikset for 2022.

 

Belægningsgraden siger noget om, hvor mange passagerer, der er i transportmidlet i forhold til antallet af pladser. I beregningerne anvendes der gennemsnitlige belægningsgrader for de enkelte transportmidler. Ved tog, der kører som Intercity-tog, er belægningsgraden 48%, imens tog, der kører som regionaltog, har en belægningsgrad på 27%. For S-tog var belægningsgraden i 2023 på 22%.


For alle tallene gælder det, at vi har anvendt tal for 2023.

De udvalgte beregninger er lavet for at sammenligne de tekniske egenskaber ved materieltyperne, samt at give et overskueligt og retvisende overblik over disse.


Læs hele notatet (PDF)