Bæredygtighed | 21. november 2024
DSB satser på egenproduktion af vedvarende energi
Bæredygtighed | 21. november 2024
DSB satser på egenproduktion af vedvarende energi
Fremover vil en stor andel af strømmen på den travle station i Høje Taastrup komme fra solceller. Det er godt for klimaet og DSB’s forsyningssikkerhed, hvorfor der også er solceller på vej på flere stationer.
Over 600 solcellemoduler fordelt på syv tagflader er netop blevet koblet til strømforsyning på Høje Taastrup Station.
Solcelleanlægget, der samlet måler omkring 1200 m2, består af højkvalitets solceller, og er i tørre tal estimeret til at levere ca. 254.000 kWh om året.
Det betyder, at anlægget de kommende 25 år vil kunne levere en stor del af stationens samlede elforbrug, og på solrige sommerdage gøre stationen 100 procent selvforsynende med strøm, der dækker alt fra stationens 7-Eleven butik til rulletrapper, elevatorer og lys med mere.
Når solen ikke skinner, får stationen strøm fra elnettet, mens overskydende strøm fra produktionen sendes ud på samme net. Men målet er, at stationen selv skal bruge langt det meste af den egenproducerede grønne strøm.
” Vi har før set, at priserne på strøm kan svinge meget, og jo mere vi selv producerer, desto bedre rustet er vi overfor kriser og udsving i markedet,
Aske Mastrup Wieth-Knudsen, DSB’s bæredygtighedschef
Styrker forsyningssikkerhed
Strøm fra vedvarende energikilder er afgørende for den grønne omstilling, hvor DSB har forpligtet sig til at leve op til målene i Paris-aftalen.
Og med anlægget på Høje Taastrup Station vil DSB producerer grøn strøm i et omfang, der svarer til det årlige strømforbrug for 56 gennemsnitsfamilier i hus.
Men udover at være godt for klimaet, så er solceller også godt for DSB’s forsyningssikkerhed, fortæller bæredygtighedschef hos DSB, Aske Mastrup Wieth-Knudsen.
For desto mere vedvarende energi DSB selv kan producere, desto mindre følsom er virksomheden overfor energikriser og svingende elpriser, fortæller han.
”Vi har før set, at priserne på strøm kan svinge meget, og jo mere vi selv producerer, desto bedre rustet er vi overfor kriser og udsving i markedet,” siger han.
Derfor har DSB også investeret i flere Power Purchase Agreements (PPA’er), hvor DSB indgår aftale om at aftage store mængder grøn strøm fra private aktørers enorme solcelleparker.
Senest på Lolland, hvor DSB fra november næste år vil modtage vedvarende energi i et omfang, der svarer til halvdelen af forbruget til de velkendte røde S-tog.
”Ved selv at tage styring på vores vedvarende energi, kan vi bedre kontrollere udviklingen samt, hvor meget vi får, og hvad det skal koste,” siger Aske Mastrup Wieth-Knudsen.
Flere stationer under overvejelse
Inden udgangen af 2030 har DSB forpligtet sig til at reducere deres egen CO2-udledning med minimum 98 procent.
Med mange nye eltog på vej kræver det masser af grøn strøm, hvorfor det glæder Aske Mastrup Wieth-Knudsen, at vi i Danmark har en national løbende udbygning af vedvarende energi – ligesom han glæder sig til, at solcelleparken på Lolland går i drift næste år, fortæller han.
For DSB har deres eget solcelleanlæg på Høje Taastrup fungeret som pilotprojekt, hvor de har fået erfaringer til, hvordan de i fremtiden bedst kan udrulle flere solceller på egne arealer.
Her vil man ifølge Aske Mastrup Wieth-Knudsen prioritere stationer og andre DSB lokationer, hvor rentabiliteten er højest.