Bæredygtighed | 9. januar 2023

DSB tester nye intelligente skraldespande

DSB har et ambitiøst miljømål om at genanvende 90 procent af affaldet i 2030. Og for at sikre en bedre affaldssortering tester DSB nu nye og ’intelligente’ skraldespande på udvalgte stationer.


 

Mens regnen står ned i stride strømme over skinnerne på Svanemøllen Station, bliver fire nye skraldespande pakket ud og sat op i stationens forhal. Her i begyndelsen af januar skal nye affaldssystemer nemlig testes på flere stationer, og Svanemøllens 18 eksisterende skraldespande pilles ned.

Med til den opgave er Anne Jørgensen, holdleder for ni servicemedarbejdere, der til dagligt har ansvaret for rengøring og affaldshåndtering på 27 S-togsstationer.

”Mit indtryk er, at de fleste kunder gerne vil sortere, og på den her måde bliver det lettere for dem,” siger hun, mens de nye skraldespande inspiceres.

I stedet for de gamle skraldespande, hvor alt affald røg i samme kurv, er de nye såkaldte Big Belly skraldespande netop opdelt i to kategorier: Madaffald og restaffald.

Big Belly skraldespandene er desuden strategisk placeret tæt på stationens 7-Eleven, hvor man fra erfaring ved, at det meste affald kommer. På den måde er forhåbningen, at færre men større skraldespande kan klare arbejdet

Tilmed er de nye skraldespande også intelligente i den forstand, at de selv siger til, når de fyldte. Og det kan spare servicemedarbejderne tid, fortæller Anne Jørgensen.

”I stedet for at tjekke skraldespande, der ikke er fyldte, kan vi bruge tiden på andre opgaver, siger hun, mens der sættes poser i det nye skraldespande.

 

Mit indtryk er, at de fleste kunder gerne vil sortere, og på den her måde bliver det lettere for dem,

Anne Jørgensen, holdleder

 

Seks måneders test
Udover på Svanemøllen Station har Big Belly erstattet de tidligere skraldespande på Albertslund Station og Vejle Station i en testperiode på seks måneder.

Testen skal gøre DSB klogere på, hvordan man bedst muligt kan få kunderne til at sortere deres affald på stationerne, og dermed bringe DSB tættere på deres miljømål om at genanvende 90 procent affald i 2030.

Det fortæller Mette Vinther, der er forretningskoordinator hos DSB Ejendomme og projektleder på opgaven.

I forbindelse med testen fjerner man også skraldespandene på perronerne, hvor der i stedet vil der være plakater og anden information, der tydeligt forklarer, hvor man nu kan komme af med sit affald. Nemlig i forhallen.

Alternativt kan passagererne tage affaldet med i toget, hvor der også er skraldespande til samme formål.

Mere genanvendelse
I testperioden vil Mette Vinther og hendes team løbende holde øje med, hvordan kunderne tager imod de nye skraldespande. For at sikre muligheden for genanvendelse er det nemlig afgørende, at hhv. madaffald og restaffald sorteres korrekt, fortæller Mette Vinther.

”Ved blot fem procents urenhed kan madaffaldet ikke længere bruges til biogas. Og for hver 100 kg affald, der smides ud, håber vi på, at 15 kg er sorteret korrekt som madaffald og resten som restaffald,” siger hun.

Testen med de nye skraldespande går derfor ud på at finde den eller de måder, der fungerer for kunderne, og i det ønskede omfang kan være med til at ændre deres adfærd i forhold til sortering. Og her viser DSB’s erfaringer sammen med erfaringer fra udlandet, at to sorteringsmuligheder indtil videre er maksimum.

”De indsigter, vi har fået indtil nu, peger på, at det er bedre at starte med få sorteringsmuligheder og så senere tilføje flere. Derfor starter vi med to, men måske skal vi med tiden højere op. Flere valgmuligheder øger dog risikoen for urenhed, så vi skal hele tiden arbejde os fremad for at se, hvad der er muligt og hvordan, det kan gøres,” siger Mette Vinther.

 

Det handler om at gøre det så let for folk som muligt at sortere

Anne Jørgensen, holdleder

 

Presser affaldet sammen
For at øge kapaciteten i de nye skraldespande har Big Belly en indbygget kompressor, der maser affaldet sammen. Og som nævnt giver de selv besked, når de er fyldt til et bestemt punkt, som DSB bestemmer.

Beskeden kommer direkte til de ansatte i DSB’s Stationsservice, der via en app på telefonen får besked, når Big Belly skal tømmes.

Forventningen hos holdleder Anne Jørgensen er, at de nok skal tømmes to gange i døgnet, hvilket er lig med mindre arbejde end hidtil.

Samtidigt med Big Belly testen afprøver man også en anden slags skraldespande på tre øvrige stationer. Det drejer sig om Fredericia Station, Høje Taastrup og Roskilde Station, hvor man opsætter nye men mere traditionelle skraldespande, der lægger op til affaldssortering.

Det er nemlig ikke sikkert, at det kun er én type skraldespand, der er den rigtige til alle slags stationer.

Skal nå 90 procent
Og i tilfældet af, at folk ikke tager godt imod de nye skraldespande, ja så må DSB prøve noget andet, forklarer Mette Vinther.

”Hvis disse systemer ikke giver mening for folk, så må vi gå andre veje. Det er hele pointen med at lave en test,” siger hun og uddyber, at man i tiden frem til 2030 skal finde yderligere måder at sortere på for at kunne nå målet om 90 procents genanvendelse.

”Tiden og resultaterne af forsøg som disse vil vise, hvordan vi når målet. Og det bliver i fremtiden nok noget med at sortere affaldet yderligere, efter det er samlet sammen.”

Holdleder Anne Jørgensen er dog fortrøstningsfuld i forhold til de nye skraldespande. Så længe de er placeret, så folk kan se dem, skal de nok blive brugt, mener hun.

”Det handler om at gøre det så let for folk som muligt at sortere, og jeg stoler på, at kunderne nok skal finde ud af det. Og personligt synes jeg, det er genialt med nye initiativer, som både gavner klimaet og letter vores arbejde,” slutter hun.