Bæredygtighed | 23. april 2024
DSB ombygger IC4-tog og sparer knap 2000 ton CO2 om året
Bæredygtighed | 23. april 2024
DSB ombygger IC4-tog og sparer knap 2000 ton CO2 om året
I 2027 skal DSB’s IC4-tog erstattes med det nye el-tog, IC5. Men indtil da er der store CO2-besparelser at opnå ved at ombygge og opdatere de eksisterende tog, så energien udnyttes mest effektivt.
På det store IC4-værksted et par minutters gang fra Hovedbanegården i Aarhus summer det af aktivitet. På seks spor under tag holder de 200 ton tunge tog på sirlig række – et af dem svæver endda et par meter over jorden holdt oppe af en række kraftige donkrafte.
Her skæres, skrues og samles på nye og gamle dele til de kraftfulde tog, der jævnligt efterses og undergår energioptimerende ombygninger.
Under de IC4-tog, der holder på skinnerne, kan DSB’s håndværkere ad små trapper gå ned i ”graven” – arbejdsgangen mellem skinnerne - og derfra arbejde på undersiden af toget.
Hernede, hvor et utal af rør og ledninger snor sig under vognene, er der nemlig store CO2-besparelse af hente, forklarer maskinmester Mick Kaae Møller, der er materialeansvarlig for IC4-togene og har sin daglige gang på værkstedet.
”Ved at ændre rørføringen og ombygge togets varmesystem kan vi bruge motorvarmen til at opvarme togets vogne. Før fes varmen bare ud, men på den her måde kan vi spare enormt meget CO2,” siger han og uddyber, at DSB i runde tal sparer cirka 550 ton CO2 om året ved at bruge motorvarmen fremfor at skulle opvarme IC4’erne med deres indbyggede dieselfyr.
Indtil videre har DSB på denne måde ombygget 57 af de i alt 60 resterende IC4-tog i DSB’s flåde, og Mick Kaae Møller forventer, at det sidste tog er ombygget ved udgangen af april 2024.
” Det er vores pligt at gøre, hvad vi kan for at sænke CO2-udledningerne. Og der er gode løsninger, når man tænker sig om,
Mick Kaae Møller, maskinmester
Slukker i tomgang
Ombygning af varmesystemet er dog langt fra den eneste kilde til CO2-besparelse, som DSB opnår ved at energioptimere på deres IC4-tog, der har været på skinnerne siden 2007.
En ny software-opdatering, der sørger for at tre ud af togets fire motorer automatisk slukker efter seks minutters tomgang, vil spare over 400.000 liter diesel om året, hvilket svarer til ca. 1000 ton CO2, forklarer Mick Kaae Møller.
Og selv om IC4-togene om nogle få år er fortid i Danmark, giver det for Mick Kaae Møller god mening af optimere på dem. Både for DSB og dem, der senere skal overtage togene.
Løsningerne, som DSB anvender til at sænke CO2-udledningen, er nogle, Mick og hans kollegaer selv er kommet på, og han er tilfreds med, at det gør en forskel, fortæller han, mens han viser rundt i værkstedet.
”Det er vores pligt at gøre, hvad vi kan for at sænke CO2-udledningerne. Og der er gode løsninger, når man tænker sig om,” siger han.
Sænker temperaturen
Og gode løsninger er der flere af endnu. Mick Kaae Møller skal således snart til at skifte alle IC4’ernes gamle lysstofrør ud med CO2-besparende LED lys, og så er de godt i gang med at sænke temperaturen i IC4’erne, når de holder stille uden passagerer om bord.
”Ved at sænke temperaturen fra 16 til 10 grader, forventer vi at spare omkring 164.000 liter diesel om året, hvilket svarer til 436 ton CO2 om året,” siger han.
Alt i alt opnår DSB dermed en årlig besparelse på knap 2000 ton CO2 de sidste år, IC4’erne skal køre i Danmark.
I runde tal svarer 2000 ton CO2 til CO2-udledningen ved at køre i en benzinbil fra København til Aalborg hele 44.444 gange, viser beregninger fra 2023 lavet af den rådgivende ingeniørvirksomhed NIRAS
Og den besparelse er DSB’s bæredygtighedschef, Aske Mastrup Wieth-Knudsen, tilfreds med.
Også selv om det bestemt ikke er gratis at ombygge de mange tog.
”Vi har et mål om at nedsætte vores klimabelastning år for år, og da vi skal have IC4’erne nogle år endnu, vil vi gerne investere i, at de forurener mindst muligt, mens vi har dem,” siger han.
Men der er stadig tale om dieseltog, forklarer han, og grønne bliver de aldrig.
”Vi ville foretrække at udfase dem i morgen, hvis det samtidigt var muligt at få elektrificeret jernbanenettet og få leveret 100 styk IC5’er. Men det tager tid, og indtil da fortsætter vi med at investere i løsninger, der kan nedbringe klimabelastningen ved det materiel, vi har til rådighed,” siger han.