Bæredygtighed | 7. marts 2023
Det går den rigtige vej med de fleste af DSB’s miljømål
Bæredygtighed | 7. marts 2023
Det går den rigtige vej med de fleste af DSB’s miljømål
DSB’s årsrapport for 2022 viser fremgang på tre af fire miljømål. Dog halter det med genanvendelsen af affald, hvilket der er flere årsager til.
Sidste år udledte DSB otte procent mindre CO2 end i 2021, hvilket følger planen om at blive CO2-neutral i 2030. Samtidigt er partikeludledningen fra togenes motorer faldet med 46 procent og det samlede energiforbrug i DSB er faldet med fire procent.
Det fremgår af DSB’s årsrapport for 2022.
Det glæder naturligvis bæredygtighedschef Aske Mastrup Wieth-Knudsen, der fortæller, at DSB langt hen ad vejen er på rette kurs i forhold til den grønne omstilling.
”Et godt eksempel er, at vores gamle diesellokomotiver i slutningen af 2021 blev udskiftet med nye el-lokomotiver, hvilket vi 2022 så helårseffekten af. Og det gør en stor klima- og miljømæssig forskel,” siger han.
” Vi har sat os selv et ambitiøst mål, og det kræver, at vi hele tiden arbejder på, hvordan vi bedst muligt øger andelen af genanvendelse over hele linjen,
Aske Mastrup Wieth-Knudsen, bæredygtighedschef
Affaldet udfordrer
Men der er ét område, der udfordrer DSB. Nemlig procentdelen af affald, der bliver genanvendt. I 2022 var det tal 32 procent mod 40 procent i 2021. DSB’s mål er, at 90 procent af affaldet bliver genanvendt i 2030, og der er altså et stykke vej til det mål, fortæller Aske Mastrup Wieth-Knudsen.
DSB har en bred vifte af affaldstyper fra reparation af tog, rengøring af tog og bygninger, salg af kioskvarer samt kundernes affald i tog og på stationer. Hertil kommer også affald fra administration og bygge- og anlægsprojekter.
Udfordringen for DSB er at finde de optimale koncepter for hvert område, så de får mest muligt til genanvendelse. Det handler om processen fra affaldet opstår, sorteres, afhentes og slutbehandles.
Et eksempel på, hvordan DSB arbejder med det, er i deres 7-Eleven kiosker, hvor man har udvidet kildesorteringen, så 48 af de 62 kiosker og 4 stationsstuer sorterer affaldet i 6 fraktioner. Og alle steder i virksomheden arbejder man på at øge genanvendelsen af affald, fortæller Aske Mastrup Wieth-Knudsen.
Sortering på stationerne
Og det er et stort arbejde, hvor gode og smarte løsninger løbende skal findes og udnyttes, forklarer han.
Udover det affald, som DSB selv producerer, skal DSB nemlig også håndtere de mange tons skrald, som kunderne efterlader i tog og på stationerne. Derfor er DSB i øjeblikket i gang med en række tests, hvor man prøver nye løsninger af for at øge sortering mellem i første omgang madaffald og restaffald.
Det foregår netop nu på udvalgte stationer, hvor der bl.a. testes med nye typer af skraldespande og nye placeringer, der skal gøre DSB klogere på, hvordan man bedst muligt kan få kunderne til at sortere deres affald på stationerne, og dermed bringe DSB tættere på deres miljømål.
”Vi har sat os selv et ambitiøst mål, og det kræver, at vi hele tiden arbejder på, hvordan vi bedst muligt øger andelen af genanvendelse over hele linjen,” siger han.hvordan, det kan gøres,” siger Mette Vinther.
Systematik i arbejdet
DSB er desuden ved at certificere hele virksomheden efter ISO 14001:2015, som er en international standard for miljøledelse. Det giver virksomheden en systematik for arbejdet med miljøforbedringer herunder affaldshåndteringen og arbejdet med at øge andelen af genanvendelse.
Og i forhold til CO2-udledning har DSB forpligtet sig til at sætte videnskabeligt baserede klimareduktionsmålsætninger i regi af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi). Her er målsætningen, at DSB, udover eksisterende mål om at blive CO2-neutral i egen drift i 2030, vil reducere udledningen af drivhusgasser fra værdikæden med 30 procent inden 2030.
”Selv om der er udfordringer på vejen, er jeg grundlæggende tilfreds med vores resultater indtil videre. Og jeg er fortrøstningsfuld om, at vi når alle vores miljømål i 2030 med fortsat hårdt arbejde,” slutter Aske Mastrup Wieth-Knudsen.