Bæredygtighed | 2. november 2021

DSB’s 7-Eleven butikker skruer op for temperaturen og ned for strømmen

Der er store energimæssige besparelser at hente, hvis temperaturen hæves nogle få grader og lyset på lageret slukker automatisk. Men det kræver en fælles indsats.


 

Du har sikkert ikke lagt mærke til det, men temperaturen på din sodavand er i mange af DBS’s 7-Eleven-butikker steget fra omkring 1,5 grader til fem.

Sodavanden er stadig iskold, men som led i DSB’s mål om i 2030 at blive CO2-neutral og reducere energiforbruget med 50 procent, har DSB siden januar 2020 haft fokus på, hvordan virksomheden kan spare energi og CO2 i deres 66 7-Eleven butikker.

Og her er strøm en af de største udgifter på begge konti, hvor princippet om mange bække små er afgørende. Det er eksempelvis tydeligt i 7-Eleven butikken på stationen i Nykøbing Falster.

Mens hotdogs, sodavand, slik og brød langes effektivt over disken, snurrer og brummer kaffemaskiner, klimaanlæg, køleskabe og bake-off-ovne stille og konstant i baggrunden. Og det kræver store mængder strøm.

”Der arbejder mange unge mennesker i min butik, og det er tydeligt, at de er motiverede af, at de forandringer, vi laver, hjælper klimaet.”

Ann Solfjeld, butikschef i 7-Eleven i Nykøbing Falster.

Ansvar for Jorden

Alene i denne butik er der 22 køleskabe samt 11 dybfrysere på lageret til opbevaring af mad og drikkevarer. Men et stort energiforbrug giver også mulighed for store besparelser, og det er netop, hvad DSB har nøje fokus på i butikkerne.

Konkret betyder det, at butikschef Ann Solfjeld, der har det overordnede ansvar for butikken i Nykøbing Falster, lige som alle andre butikschefer er blevet instruerede i, hvordan de kan gå strømforbruget efter i sømmene. Og det passer hende godt.

”Jeg vil gerne aflevere Jorden i ordentligt stand til mine børnebørn og forhåbentligt kommende oldebørn, og det er små ændringer, der gør en stor forskel,” fortæller Ann Solfjeld.

Store besparelser på energi og CO2

Udover at ændre fabriksindstillingen på køleskabe fra 1,5 grad til fem og fryseskabene frostvarer fra 28 grader til 18, er der installeret sensorstyret LED-lys i butikkens lagerlokale, så lyset ikke brænder, når det er tomt for mennesker.

”Før var lyset altid tændt på lageret, også om natten. Nu tænder det automatisk, når man kommer ind, og slukker kort efter, man forlader rummet,” fortæller Ann Solfjeld, der også har fundet ud af, at hun kan slukke halvdelen af butikkens klimaanlæg uden gene for ansatte og kunder.

Kaffemaskinerne, der før stod tændt hele natten, tænder og slukker nu automatisk, når butikken åbner og lukker, og det er alt sammen noget, der batter, særligt i det store billede med 66 butikker.

I juli måned i år havde butikkerne samlet set en besparelse på 20.000 kWh sammenlignet med samme måned i 2019, hvilket svarer til omkring 10 tons CO2.

Til sammenligning svarer et ton CO2 nogenlunde til den mængde CO2, som en ny benzinbil udleder ved at køre ca. 9600 km eller til produktion af 72 kg oksekød.

Større besparelser i vente

Og det er særligt CO2 besparelsen, der betyder mest for Ann og de ansatte i butikken, hvis opbakning og hjælp hun har brug for, for at spare mest muligt strøm i de daglige rutiner.

”Der arbejder mange unge mennesker i min butik, og det er tydeligt, at de er motiverede af, at de forandringer, vi laver, hjælper klimaet,” fortæller hun.

Hos DSB arbejder man stadig på at implementere de energibesparende tiltag i alle butikker, hvor hver sparet kWh giver en besparelse på ca. 0.5 kg CO2.

Som det skrider frem, er forventningen, at man på sigt vil kunne spare op mod 100.000 kWh om måneden, hvilket svarer til omkring 50 tons CO2, og en samlet elregning for butikkerne, der kan blive op til 2,5 mio. kr. billigere.

”Det gør en forskel, og når det er simple ting som at ændre temperaturen i et køleskab, så er det jo også nemt for os. Vi skal bare huske at gøre det,” siger Ann Solfjeld.

Vectron

Vectron, Danmarks nye ellokomotiv, der kan køre hurtigere fra A til B end ældre lokomotiver.

DSBs miljø- og klimamål frem mod 2030

#1 CO₂-neutral – hele DSB forsynes med vedvarende energi

#2 Energiforbrug reduceret med 50% – drevet af energieffektivisering

#3 Ingen partikeludledning fra togenes motorer - undgå miljøbelastning

#4 Mindst 90% af affaldet genanvendes – for at blive til nye ressourcer