Husregler for DSB Sociale Medier

Stil spørgsmål, kom med forslag, post billeder og giv din mening. Vi tager gerne imod både ris og ros. Du skal blot huske at holde en ordentlig og behagelig tone i dine indlæg.

Stil spørgsmål, kom med forslag, post billeder og giv din mening. Vi tager gerne imod både ris og ros. Du skal blot huske at holde en ordentlig og behagelig tone i dine indlæg.

På DSB Sociale Medier, vil vi gerne i dialog om DSB’s produkter, aktiviteter og services. Du er meget velkommen til at stille spørgsmål, komme med forslag, poste billeder og give din mening til kende om DSB-relaterede emner. Dog er der nogle juridiske retningslinjer, som du skal være opmærksom på. Disse husregler gælder for DSB Facebook/DSB Facebook Din Trafik, samt for vores Twitter profil og Instagram side.

1. Hvordan ved jeg, om det er DSB, der har svaret mig?

DSB’s logo samt afsender-navnet ’DSB’ til venstre for en kommentar på vores sider er din garanti for, at replikken er skrevet af en medarbejder i DSB’s Sociale Medier-team. DSB kan ikke tage ansvar for indholdet af svar leveret til dig på siden fra andre profiler. Heller ikke selv om der måtte være tale om personer, der angiver at have tilknytning til DSB eller DSB’s samarbejdspartnere.

2. Sprogbrug

En god debatkultur og en sober tone er meget afgørende for os. Det skal være rart for alle at færdes herinde. Derfor forbeholder vi os retten til at fjerne kommentarer og posts, der indeholder anstødeligt sprog, som fx bandeord, tydelige seksuelle referencer, diskrimination og uhensigtsmæssig sprogbrug i øvrigt. Vi accepterer på DSB Facebook/DSB Facebook Din Trafik ikke indlæg, der på nogen måde kan chikanere, true eller nedgøre nogen. Indlæg, der overtræder disse regler, fjernes uden varsel. Det er alene DSB, der vurderer, om et indlæg overtræder disse retningslinjer.

3. Private oplysninger

Vores Facebook-sider er offentlige. Det vil sige, at alle andre besøgende på siderne kan se, når du skriver til os på væggen. Derfor anbefaler vi, at du ikke deler følsomme oplysninger eller private oplysninger. Vi kan fjerne en kommentar, hvis vi vurderer, at den indeholder følsomme oplysninger eller private oplysninger– det kan fx være telefonnummer og adresse.
DSB bliver dataansvarlig efter persondatalovgivningen for de personoplysninger, som DSB behandler om dig, når DSB besvarer din henvendelse. De oplysninger, vi behandler, er dit brugernavn på Facebook, Twitter eller Instagram, og eventuelle personoplysninger, som du har angivet i din henvendelse.

Læs mere om dine rettigheder i DSB's privatlivspolitik.

4. Hvorfor fortæller I mig, at jeg skal skrive ind til jer via dsb.dk eller på mail? Jeg har jo lige kontaktet jer på Facebook.

På DSB’s Sociale Medier sagsbehandler vi ikke som sådan. En tommelfingerregel er, at vi på DSB Sociale Medier meget gerne vejleder overordnet om fx produkter eller trafik. Men hvis din henvendelse kræver, at netop dit kort eller din billet slås efter i systemet, vil vi henvise dig videre til den afdeling, som har adgang til dette. På den måde sikre vi at din sag håndteres korrekt og med de rettigheder, der hører med.
Ligeledes har vi ikke mulighed for, at gå ind i sager som omhandler vores personale, da DSB som hovedregel ikke udtaler sig offentlig i sager, der omhandler personalet.

5. Udelukkelse fra DSB Facebook og DSB Facebook Din Trafik

Brugere, der gentagne gange bryder vores husregler, kan blokeres fra DSB Facebook og/eller DSB Facebook Din Trafik uden varsel.

6. Reklame og spam

Spam er ikke tilladt på vores sider. Ved spam forstås opslag, der udelukkende lægger op til at afspore debatten.
Eksempler på typer af opslag, der vil blive betragtet som spam og skjules på siden:

Opslag, der udelukkende har til formål at fremme andre virksomheder, produkter eller begivenheder end DSB/DSB-relaterede.
Opslag, der i overdreven grad gentages flere steder på siden – også selv om de måtte omhandle DSB-relateret indhold.
Et indlæg, der ikke falder inden for én af disse to kategorier, vil dog i visse tilfælde alligevel kunne regnes for spam og vil blive håndteret som sådan. Vurderingen af, hvad der betragtes som spam, er alene DSB’s.

7. Må jeg lægge fotos og videoer op på jeres sider?

Vi er rigtig glade for, at mange af vores kunder gerne vil dele billeder og videoer med os på de sociale medier. Vi vil dog gerne sikre os, at Facebook er et sted, der er rart for alle at færdes, og derfor forbeholder vi os retten til at slette alle indlæg, hvor andre rejsende eller DSB-ansatte kan genkendes. Vi kan nemlig ikke acceptere, at hverken kunder eller kolleger kan risikere at føle sig udstillet.

Samtidig beder vi vore kunder respektere Datatilsynets regler for offentliggørelse af foto og video på nettet. Disse regler kan du læse her

8. Ud & Se

Indlæg på DSB’s Facebookprofil kan i anonymiseret form blive udvalgt og gengivet i Ud & Se i fuld længde eller forkortet form. Ønsker du ikke dette, skal du i stedet kontakte DSB via kontaktformular til Kundecenter