Et tog går på pension
Et tog går på pension
Fredag den 13. august markerer, at en æra er slut for DSB. De blå Litra Bn-vogne går på pension
Kreaturvognene. De blå vogne. Eller med en DSB-term: Litra Bn. Kært tog har mange navne. Men hvert tog til sin tid, og på fredag slutter æraen for de blå vogne. Det er nemlig blevet skiftedag for den personvognstype, der har tjent DSB og danskerne godt siden 1972. Fredag den 13. august er således sidste dag, hvor de blå Bn-vogne indgår i den regulære togtrafik i Danmark.
.
»Bn-vognene har været særdeles driftsstabile og gode for DSB og i årtier medvirket flot til at få den danske togtrafik til at hænge sammen,« forklarer DSB’s direktør for Fjern- & Regionaltog, Frank Olesen.
»Men de er udtjente nu. Tiden er løbet fra dem, og vi er ikke et sekund i tvivl om, at de nu har kørt deres sidste jernbanekilometer i den regulære togtrafik. Udskiftningen burde være sket for et par år siden, og det er selvfølgelig beklageligt, at kunderne har måttet affinde sig med dem i de sidste par år,« siger Frank Olesen og forklarer, at udskydelsen af skiftedagen primært er begrundet i forsinkelserne af IC4-togene.
Bedre komfort afløser
Nu er det så 112 moderne dobbeltdækkervogne der skal servicere DSB’s kunder på de strækninger i regionaltrafikken på Sjælland, hvor Bn-vognene tidligere har gjort fyldest.
»DSB’s kunder er med dobbeltdækkervognene blandt andet garanteret en bedre komfort, højere hastighed, bedre affjedring og internetadgang i toget. Kort sagt en mere komfortabel rejseoplevelse end den, som Bn-vognene kunne tilbyde,« siger Frank Olesen.
Bn-vognene bliver dog ikke smidt helt ud og glemt. Der vil blive gemt et antal af dem som reserve. Blandt andet plejer DSB at bruge dem til at transportere festivaldeltagere til og fra Roskilde-festivalen.