Det siger kunderne...

Mød to virksomheder, der har en DSB Erhvervsaftale

DSB Erhvervsportal betyder en nedgang i antallet af bilag og fakturaer. Vi får ikke længere 50 forskellige fakturaer eller udlægsbilag, så administrationen er nemmere

Ib Thyge Christensen, Indkøbs- og regnskabschef på Københavns Professionshøjskole

Det skal være nemt – for medarbejderne og for administrationen

Ib Thyge Christensen er Indkøbs- og regnskabschef på Københavns Professionshøjskole. Vi spurgte ham, hvorfor de har en aftale med DSB Erhverv.
Svaret er, at det i høj grad handler om en nemmere administration af de rejser, der foretages i arbejdstiden. Og om at gøre det nemmere for medarbejderne, når de skal bestille en togbillet.

”En del af vores undervisere rejser ofte rundt i landet, og de kan bruge tiden i toget effektivt til arbejde og forberedelse”, fortæller Ib Thyge Christensen. Som en service for medarbejderne har Københavns Professionshøjskole en central funktion, som medarbejderen kontakter, hvis han eller hun skal fra fx København til Aarhus. Her ordnes alt via DSB Erhvervsportalen.

”DSB Erhvervsportal betyder en nedgang i antallet af bilag og fakturaer. Vi får ikke længere 50 forskellige fakturaer eller udlægsbilag, så administrationen er nemmere,” siger Ib Thyge Christensen. Københavns Professionshøjskole er en institution inden for den offentlige forvaltning, så der er ekstra høj fokus på dokumentation.
” Vi får én månedlig faktura og en liste fra DSB, hvor vi kan se, hvem der har rejst hvornår og hvorhen, så der er fuld kontrol med tjenesterejserne. Det er vigtigt, når vi er en institution inden for den offentlige forvaltning.”

Fakta:

  • Københavns Professionshøjskole er em sammenlægning af professionshøjskolerne UCC og Metropol.
  • Der er ca. 2.000 ansatte på 11 adresser i hovedstadsområdet, i Nordsjælland, på Bornholm og i Aarhus.
  • Her uddannes bl.a. lærere, sygeplejersker, pædagoger, socialrådgiver men også professionsbachelorer i fx skat, ernæring og sundhed.

I toget kan medarbejderne følges ad til møder og arbejde undervejs. Der er ingen spildtid. Og det er en del af kulturen at mødes i toget

Mette Nellemann, økonomiassistent i Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma

Hos Søren Jensen ser man tre gode grunde til at bruge toget til arbejdsrejser

Hvorfor bruger I toget til rejser i arbejdstiden? Det spørgsmål stillede vi til Mette Nellemann, der er økonomiassistent i Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma.
Vi fik ikke ét entydigt svar – men snarere tre gode grunde. Grunde, der handler om både miljø, kultur og effektivitet.

Toget er grøn transport

Hos Søren Jensen er miljøhensyn og bæredygtighed vigtigt, og de arbejder hen mod en certificering fra BCorp. Her indgår virksomhedens valg af transportformer som et vigtigt parameter.
”Vores virksomhed lægger stor vægt på bæredygtighed, derfor er brugen af offentlig transport vigtigt for os, ” fortæller Mette Nellemann.

At tage toget på arbejdsrejser er en del af kulturen 

”I toget kan medarbejderne følges ad til møder og arbejde undervejs. Der er ingen spildtid. Og det er en del af kulturen at mødes i toget, ” siger Mette Nellemann. Hvis én medarbejder fx skal fra Aarhus-kontoret til København til et møde, og et par andre medarbejdere skal fra Vejle-kontoret til samme møde, kan de med pladsbilletter mødes i toget og forberede sig sammen. Og få lejlighed til at bruge kollegial tid sammen på tværs af firmaets lokationer.

Meget nemmere end udlægshåndtering 

Med DSB Erhvervsportalen får Mette Nellemann én samlet faktura om måneden med oversigt over medarbejdernes rejser. 

”Det er supernemt at oprette medarbejdere i DSB Erhvervsportalen – så de kan bruge DSB appen og selv bestille billetter, når de skal rejse mellem vores kontorer eller til kundemøder”, siger Mette Nellemann og fortsætter:
”Vores medarbejdere rejser mange dage hver måned. Hvis de selv skulle lægge ud for hver togbillet, ville det være mange penge. Nu kan de bare bestille billet via DSB appen, og firmaet bliver faktureret direkte.” Det er faktisk nemmere at administrere togrejserne via erhvervsportalen end at tilbagebetale udlæg, mener hun.

Mette Nellemann og Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma har derfor tænkt sig at fortsætte med brugen af toget til medarbejdernes rejser i arbejdstiden.

Fakta:

  • Søren Jensen er et rådgivende ingeniørfirma.
  • Hovedkontoret ligger i Aarhus, men der er afdelinger i både Vejle, Silkeborg og København.
  • Selskabet har i alt 170 ansatte. Omkring 40 af de ansatte rejser flere dage om måneden på tværs af de fire lokationer og rundt til kundemøder i hele landet.

”Vores store erhvervskunder og organisationer stiller i dag høje krav til deres leverandører. Det gælder også samarbejdet med DSB. Jeg lægger stor vægt på at komme ud og tale med kunderne. Det er i mødet med kunden, at vi får sammensat den bedste løsning for netop deres transportbehov.”

Thomas Arendal Jensen

Key Account Manager, DSB Erhverv

 

Ring på 24 68 00 50

 

DSB's Erhvervskonsulenter sidder klar ved telefonen på hverdage kl. 10-15