Resultat før skat udgjorde i 1. halvår 2025 et overskud på 353 mio. kr.
28. august 2025 kl. 12:13
- Højere passageromsætning og stigning i antal rejser i Fjern- & Regionaltog
- Antal rejser i S-tog i 2. kvartal påvirket af store sporarbejder
- Rekordmange kunder over Storebælt
- Kundepunktligheden stabil i S-tog, men i perioder udfordret i Fjern- & Regionaltog
- Stadig flere rejser sælges via digitale løsninger
- Yderligere 50 IC5-eltogsæt bestilt
- Pris for social ansvarlighed fra KPMG
- Første Green Bond Report offentliggjort
- Opjustering af forventet resultat for 2025
Tragisk ulykke i Sønderjylland
15. august kolliderede et lyntog med en gylletransport ved Bjerndrup i Sønderjylland. Ved ulykken omkom en 60-årig kvinde, mens lokomotivføreren og føreren af lastbilen blev hospitalsindlagt i kritisk tilstand. Ifølge politiet kom yderligere 24 personer til skade i forbindelse med kollisionen.
Alle i DSB er naturligvis dybt berørt af ulykken. Vi vil gerne takke alle involverede for indsatsen under og efter ulykken. Vi vil samtidig udtrykke vores medfølelse over for passagerer og efterladte.
DSB har i dialog med politi og de øvrige beredskabsmyndigheder iværksat en række initiativer overfor både de overlevende og de efterladte fra ulykken for at sikre, at de bliver bedst muligt orienteret om selve hændelsesforløbet under og efter ulykken samt bliver hjulpet med deres rettigheder i forhold til erstatning.
DSB vil desuden bidrage i videst muligt omfang til myndighedernes videre undersøgelser af hændelsesforløbet.
”Det skal være trygt og sikkert at tage toget. Vi vil gøre vores til at få alle omstændighederne bag ulykken klarlagt, så vi kan undgå gentagelser i fremtiden.”
Flemming Jensen, administrerende direktør
Resultat i 1. halvår
I 1. halvår 2025 udgjorde resultat før skat et overskud på 353 mio. kr. mod 327 mio. kr. i 1. halvår 2024. Resultatet er påvirket af højere passageromsætning, efterregulering af trafik-kontraktindtægter for 2024 samt aktivering af projektomkostninger. På omkostningssiden er resultatet påvirket af øgede omkostninger til erstatningskørsel, personale og afskrivninger.
Læs mere under Finansielt overblik på side 6-7.
Rejser i S-tog på niveau med sidste år
I S-tog var antal rejser i 1. halvår på niveau med sidste år. I 2. kvartal 2025 har der været et fald i antal rejser på 0,2 mio. i forhold til samme periode sidste år. Udviklingen hænger sammen med, at der i S-tog har der været et stort fald i antal kunder på strækningen mellem Svanemøllen og Hillerød i forbindelse med Banedanmarks nødvendige arbejde med sporfornyelse. Strækningen anvendes af mange kunder, som har været påvirket af omlagte køreplaner og ekstra rejsetid med togbusser. På de øvrige strækninger har der samlet set været en mindre vækst.
Vækst i rejser i Fjern- & Regionaltog
I Fjern- & Regionaltog har der været en vækst i antal rejser på 3 procent. Væksten er især drevet af rejser over Storebælt, hvor der de seneste ni måneder i træk har været vækst i antal rejser i forhold til de samme måneder sidste år. Der har endvidere været vækst i de korte rejser i hovedstadsområdet.
Læs mere om kunder på side 8-9.

Fortsat høj kundepunktlighed i S-tog
I 1. halvår 2025 har kundepunktligheden i S-tog fortsat ligget på et højt niveau og over kontraktmålet, også selvom sporfornyelsen på Hillerød-banen har medført kortere perioder med driftsforstyrrelser.
Kundepunktligheden er faldet i 2. kvartal i Fjern- & Regionaltog
Kundepunktligheden i Fjern- & Regionaltog har i 2. kvartal ligget mellem 5 og 10 procentpoint lavere end i de samme måneder sidste år. Det har ikke været muligt at fastholde niveauet for kundepunktligheden fra 1. kvartal efter igangsættelsen af sæsonen for sporarbejder. Det er især sporfornyelsen mellem Høje Taastrup og Roskilde, der har givet udfordringer og medført forsinkelser for kunderne. Desuden har der været flere strækninger med reduceret hastighed i forbindelse med infrastrukturfejl. På trods af at kunderne har oplevet udfordringer og forsinkelser i forbindelse med sporarbejderne i 2. kvartal, har der i Fjern- & Regionaltog været en vækst på 3 procent i antal rejser i både 1. og 2. kvartal.

Flere togrejser via digitale løsninger
Det fysiske rejsekort udfases i løbet af 2026. I 2025 har vi derfor fokus på at få hjulpet flest mulige kunder til at købe deres rejse via digitale løsninger - især Check ind via DSB’s app og Rejsekort som app. Det er i høj grad lykkedes. I årets 1. halvår blev 44 procent af alle togrejser med DSB foretaget med de digitale løsninger Check ind og Rejsekort app. Fra 1. til 2. kvartal 2025 er andelen steget fra 40 til 48 procent.
Forundersøgelse til eksprestunnel
DSB og COWI har i 2024 udarbejdet en fase 0-rapport vedrørende anlæg af en eksprestunnel til S-tog. Tunnelen skal være med til at afhjælpe trængslen i hovedstaden og vil formentlig blive anlagt mellem Københavns Hovedbanegård og Hellerup/Emdrup. Den giver mulighed for anlæg af en S-togsstation ved Rigshospitalet.
DSB og Metroselskabet er i juni startet på en forundersøgelse af eksprestunnellen med henblik på politisk orientering i maj 2026.
Pris for social ansvarlighed
DSB vil gerne være en arbejdsplads med stor diversitet. Arbejdet med at skabe en inkluderende arbejdsplads er blevet anerkendt, da DSB i maj modtog prisen Social Responsibility Award, som FINANS IMPACT og KPMG uddeler til en virksomhed, som har påtaget sig et særligt samfundsansvar.
God fremdrift i investeringer
DSB investerer i en omfattende fornyelse af togflåden for Fjern- & Regionaltog. Flåden kommer dermed i de kommende år til at bestå af nye, moderne, elektriske og mere klimavenlige tog.
Herudover forbereder DSB omlægning af den nuværende S-bane fra en traditionel bybane til et fuldautomatisk, førerløst transportsystem, ’Fremtidens S-bane’. Det indebærer omfattende investeringer i automatiske S-tog, værksted og infrastruktur.
IC5-eltogsæt
Kundevækst og større efterspørgsel på togrejser betyder, at DSB har fremrykket bestillingen af yderligere 50 IC5-eltogsæt. Den samlede ordre lyder således på i alt 153 eltogsæt. Det bekræfter ambitionen om at opbygge en pålidelig, fremtidssikret elektrisk togflåde. Der er tale om det største togindkøb i dansk historie. Det er togproducenten Alstom, som skal stå for vedligeholdelsen af IC5-eltogsættene på to nye værksteder i Aarhus og København.
Det forventes, at de første IC5-eltogsæt vil blive sat i passagerdrift primo 2027.
EC-togvogne
DSB har bestilt 240 EC-togvogne og 16 styrevogne - i alt 16 vognstammer - hos den spanske leverandør Talgo. Vognstammerne skal trækkes af EB-ellokomotiverne. Både togvogne og ellokomotiver er godkendt til at køre i Danmark og Tyskland og skal indgå i DSB’s internationale trafik. Syv vognstammer forventes at blive indsat i passagerdrift i slutningen af året.
Fremtidens S-bane
Fremtidens S-tog bliver fuldautomatiske og forventes påbegyndt sat i drift i løbet af 2032. DSB har igangsat to udbud og forventer at kunne tildele kontrakten på de nye S-tog i slutningen af året og på de understøttende systemer til fuldautomatisk drift i 1. halvår 2026.
Der er tæt samarbejde med Banedanmark om overtagelsen af S-banens infrastruktur i 2027.
Nye værksteder
Der etableres tre nye værksteder i henholdsvis København, Næstved og Aarhus til reparation og vedligeholdelse af den nye togflåde. Byggeriet af de tre værksteder forløber planmæssigt.
Værkstedet i København er færdiggjort, og Alstom er rykket ind med sin organisation.
I juli har DSB fået overdraget det nye værksted i Næstved fra entreprenøren. Værkstedet skal anvendes til de nye EC-togvogne, EB-ellokomotiverne og dobbeltdækkervognene. Det er planen, at flytningen fra værkstedet på Otto Busses Vej i København starter primo 2026, så operationel drift af det nye værksted kan ske i løbet af 2026.
Byggeriet af værkstedet i Aarhus pågår planmæssigt og forventes overdraget fra entreprenøren i 2026 og taget i drift i 2027.
I Frederikssund (Vinge) er planlægning, indledende myndighedsbehandling, geotekniske undersøgelser, lokalplansforberedelse, arealopkøb og udbud af byggeriet af et værksted til de kommende førerløse S-tog påbegyndt. Det nye værksted skal sikre effektiv vedligeholdelse og gode rammer for medarbejderne.
DSB’s første Green Bond Report
En væsentlig del af finansieringen af DSB’s store investeringsprogrammer sker ved udstedelse af grønne obligationer. Obligationerne er udstedt under DSB’s Green Bond Framework, som har opnået den højeste klassifikation, ’Dark Green’, fra S&P Global Ratings.
I juni offentliggjorde DSB sin første Green Bond Report, som dokumenterer anvendelsen af midlerne fra DSB’s første grønne obligationsudstedelse i september 2024.
Opjustering af forventet resultat
DSB opjusterer forventningen til et resultat før skat for 2025 fra i størrelsesordenen 200-300 mio. kr. til 300-400 mio. kr.
”Det er positivt, at vi fortsætter kundevæksten i et halvår, hvor både S-banen og landsdelstra-fikken er væsentligt påvirket af sporfornyelser.”
Flemming Jensen, administrerende direktør
Læs hele halvårsrapporten