Fremskridt for DSB Väst men fortsat kritik fra myndighederne
Fremskridt for DSB Väst men fortsat kritik fra myndighederne
Rettidigheden er blevet bedre, og pålideligheden er blevet bedre, men DSB Väst lever på en række områder fortsat ikke op til det aftalte kvalitetsniveau.
Det er konklusionen i den seneste revision af DSB Väst, som trafikmyndigheden Västtrafik i Göteborg har gennemført.
Västtrafik anerkender i sin rapport, at DSB Väst har gjort fremskridt på en række af de kritiserede punkter, for eksempel togtrafik og personaleplanlægning. Men Västtrafik siger også, at der skal ske yderligere forbedringer.
"Selv om rettidigheden og pålideligheden nu er blevet forbedret, lever DSB Väst stadig ikke op til det aftalte kvalitetsniveau med hensyn til styring og planlægning af virksomheden. Der er stadig mangler, der fører til forstyrrelser i trafikken og Västtrafik ser fortsat alvorligt på situationen," udtaler Lars Backström, der er adm. direktør i Västtrafik i en pressemeddelelse.
På vej
DSB Sveriges adm. direktør Peter Christensen er glad for, at Västtrafik anerkender den indsats, DSB Väst har ydet for at få rettet op på kvaliteten.
»Og vi mener, at den måde, vi nu har organiseret selskabet på, vil leve op til Västrafiks krav om en sikker og stabil togdrift i Göteborg,« siger Peter Christensen.
»Västtrafik lægger blandt andet stor vægt på, at DSB Väst får ansat en udviklingschef, så lokalledelsen bliver fuldtallig. Dette er vi i fuld gang med,« siger Peter Christensen.
Også på området "samarbejde med underleverandører og det svenske Trafikverket" anerkender Västtrafik, at der er sket fremskridt, men myndigheden er fortsat ikke helt tilfreds.
»Vi skal naturligvis have styr på kvaliteten og på den service, vi yder vores kunder. Vi vil derfor straks følge op på de udestående forhold. Det er helt afgørende, at vores togdrift fungerer tilfredsstillende,« siger Peter Christensen.
Fakta
Ny revision
I den første kvalitetskontrol, der blev offentliggjort den 27. september, udtrykte Västtrafik kritik af DSB Väst.
DSB Väst tog kritikken til sig og lovede at forbedre planlægningen og driften samt at styrke indsatsen for at løfte kvaliteten af de kritiserede områder.
Västtrafik gennemfører en ny revision med udgangen af april, og der er aftalt månedlige møder for at sikre, at DSB Väst opfylder alle krav.