Spring til hovedindhold

Bestil Handicapservice

Med vores Handicapservice får du hjælp til at komme ind og ud af toget.
Du kan også få hjælp med ét styk bagage eller hjælpemiddel på max. 20 kg.

 

Bestilling af Handicapservice

Du bestiller Handicapservice senest 12 timer før afrejse ved at ringe til DSB Kundecenter på 70 13 14 19 eller udfylde kontaktformularen.
  • Når du har udfyldt formularen, modtager du en bekræftelsesmail på din bestilling
  • Efter endt behandling af din bestilling modtager du en mail med din rejseplan samt mødested på stationen
  • Husk at bestille Kørestolspladsbillet, hvis du skal rejse med InterCity eller InterCityLyn
  • Handicapservice til/fra Bornholm skal bestilles senest 12 timer før afrejse
  • Handicapservice til/fra de svenske stationer i Øresundsregionen skal bestilles senest 24 timer før afrejse 

Bemærk

Det er ikke nødvendigt at bestille Handicapservice, hvis du skal rejse med lavgulvstog. På rejseplanen.dk kan du se, om din afgang er med et lavgulvstog. 

Blandt andet har Øresundstogene på Kystbanen-Kastrupbanen og over Øresund niveaufri adgang, og du kan derfor rejse spontant uden at forudbestille Handicapservice. 

Læs om Handicapservice, hvor du også finder en udførlig brochure med information, rejseregler og rettigheder. 

Bestil Handicapservice

Bestilling af Kørestolspladsbillet

Du skal altid reservere plads til din kørestol med en Kørestolspladsbillet, når du rejser med kørestol i Danmark med InterCity eller InterCityLyn.
  • Kørestolspladsbilletten er gratis og skal bestilles senest 12 timer før afrejse på tlf. 70 13 14 19
  • Billetten gælder kun på den valgte dag, det valgte tidspunkt og til den plads, der står på billetten
  • Antallet af kørestolspladser er begrænset 

Bemærk

Kørestolspladserne er placeret i togets flexareal. Du skal benytte dig af pladsen kort tid efter togets afgang, da den ellers kan anvises til fx cykler eller barnevogne.

Læs om Kørestolspladsbilletten.

Rejs spontant med S-toget

Du kan som kørestolsbruger få hjælp af lokomotivføreren i S-toget, hvis du har behov for assistance. På perronen placerer du dig ved S-togets forreste vogn og signalerer til lokomotivføreren, at du har brug for hjælp. Adgang til S-toget sker via en rampe, som lokomotivføreren lægger ud. 

På alle S-togsperroner er der skiltet med, hvor langt toget er, så du kan placere dig det rigtige sted inden S-togets ankomst. Husk at fortælle, hvilken station du skal af på, så lokomotivføreren også kan hjælpe dig ud af toget.

Ofte stillede spørgsmål

Hvem kan få Handicapservice?

Servicen tilbydes rejsende med nedsat mobilitet 
  • Bevægelseshæmmede, psykisk hæmmede, blinde og svagsynede 
  • Ældre, der ikke er sikre på benene, også selvom de ikke benytter hjælpemidler 
  • Personer med et midlertidigt handicap, fx et brækket ben

Hvordan foregår en rejse med Handicapservice?

  • Ved rejsens start bliver du hentet ved mødestedet på stationen og følges til toget, hvor du får hjælp til indstigning i toget.
  • Ved togskifte bliver du taget imod ved det ankomne tog og får hjælp til at komme ud af toget og ind i det næste tog. 
  • Ved rejsens slutning bliver du taget imod ved det ankomne tog og får hjælp til at komme ud af toget. Herefter følges du til mødestedet.

Hvor finder jeg mødestedet, og hvornår skal jeg møde op?

Mødested og tidspunkt fremgår af en rejseplan, som du får tilsendt via mail, når din bestilling af Handicapservice er behandlet. Du kan også finde dit mødested på stationsoversigten i brochuren om Handicapservice.
På stationerne er mødestedet markeret med et skilt med et kørestolssymbol, hvor der står Mødepunkt/Meeting Point. 

Kan jeg få hjælp til andet end på- og afstigning og min bagage? 

Vi hjælper ikke med at følge dig hen til din plads eller med løft fra kørestol til sæde i toget. Derudover kan du ikke få hjælp til at blive hentet eller afleveret ved bus, flextaxa eller lignende, medmindre du benytter en station med udvidet assistance.
Personlig omsorg og pleje før, under eller efter rejsen er desuden ikke en del af Handicapservice. Assistance under togrejsen skal i stedet varetages af en ledsager.

Hvilke stationer tilbyder Handicapservice?

Du kan få assistance på følgende stationer
  • Alle DSB’s fjern- og regionaltogstationer 
  • Alle GoCollective-stationer 
  • Nordjyllands Trafikselskab/Nordjyske Jernbaner
  • Midttrafik/Midtjyske Jernbaner på strækningen Holstebro-Skjern 
  • Lokaltog på strækningen Roskilde-Køge 
  • Skånetrafikens betjente stationer i Danmark mellem Østerport og Københavns Lufthavn

Kan jeg få hjælp, hvis jeg rejser med togbus?

Ja, du kan få handicapassistance til og fra togbusser. Hvis du er kørestolsbruger, kan du medbringe din kørestol i togbussen, såfremt den kan klappes sammen. Er din kørestol ikke sammenklappelig, skal du kontakte DSB Kundecenter Handicap på 70 13 14 19.