Personvogne

En personvogn er en jernbanevogn, som er beregnet til at indgå i et persontog der trækkes af et lokomotiv. Der er også styrevogne, personvogne forsynet med førerrum. Fra en sådan vogn kan lokomotivføreren styre toget, når styrevognen er forrest og lokomotivet bagerst, skubbende toget foran sig.

Litra ABs

Personvogn, to-etages

For at foretage en hurtigere udskiftning af de tilbageværende, utidssvarende regionaltogsvogne af Bn-typen (de røde vogne) har DSB for en periode af 4 år lejet i alt 67 to-etagesvogne af to forskellige typer, ABs og B/Bk. Begge vogntyper er tyske standardvogntyper, i hvilken der er foretaget en række modifikationer i relation til særlige danske krav. Vognene benyttes i regionaltrafikken på Sjælland og Lolland-Falster og i weekendtrafikken til Jylland.

Litra ABs er en styrevogn med 1. og 2. klasse samt flexrum med klapsæder og plads til cykler. I dette område er der endvidere handicapfaciliteter. Fra førerrummet i vognens ene ende kan man styre et elektrisk lokomotiv eller et diesellokomotiv. Fjernstyringssystemet er af typen ZWS, som er installeret på 15 ME lokomotiver, idet kørslen med disse vogne primært finder sted på ikke-elektrificerede strækninger.

Data om Litra ABs
Leverandør Bombardier Transportation
Levering   2002-2003
Maksimal hastighed 160 km/h 
Længde over puffere 26,80 m 
Bredde 2,78 m 
Højde 4,63 m 
Akselafstand 20,00 + 2,50 m 
Gulvhøjde indstigning 0,60 m 
Vognkassemateriale Stål 
Tjenestevægt   52 t
Antal siddepladser 1. kl: 33, 2. kl: 14 + 23 klapsæder 
Varmesystem Klimaanlæg 
Fjernstyring ZWS 
Sikkerhedssystem ATC

Litra B

For at foretage en hurtigere udskiftning af de tilbageværende, utidssvarende regionaltogsvogne af Bn-typen (de røde vogne) har DSB for en periode af 4 år lejet i alt 67 to-etagesvogne af to forskellige typer, ABs og B/Bk. Begge vogntyper er tyske standardvogntyper, i hvilken der er foretaget en række modifikationer i relation til særlige danske krav. Vognene benyttes i regionaltrafikken på Sjælland og Lolland-Falster og i weekendtrafikken til Jylland.

B-vognen har kun 2. klasse. Indstigning foregår direkte til gulvniveau for underetagen. Herfra er der en kort trappe til mellemniveauet over bogierne. På dette niveau er der i den ene vognende et antal klapsæder, et toilet og apparatskabe. I den anden ende er der en mindre rygerafdeling. Fra mellemniveauet fører en lidt længere trappe op til overetagen.

Litra B

Data om Litra B
Leverandør Bombardier Transportation
Levering   2002-2003
Maksimal hastighed 160 km/h 
Længde over puffere 26,80 m 
Bredde 2,78 m 
Højde 4,63 m 
Akselafstand 20,00 + 2,50 m 
Gulvhøjde indstigning 0,60 m 
Vognkassemateriale Stål 
Tjenestevægt   50 t
Antal siddepladser B: 2. kl: 110 + 11 klapsæder
Varmesystem Klimaanlæg 

Litra Bk

For at foretage en hurtigere udskiftning af de tilbageværende, utidssvarende regionaltogsvogne af Bn-typen (de røde vogne) har DSB for en periode af 4 år lejet i alt 67 to-etagesvogne af to forskellige typer, ABs og B/Bk. Begge vogntyper er tyske standardvogntyper, i hvilken der er foretaget en række modifikationer i relation til særlige danske krav. Vognene benyttes i regionaltrafikken på Sjælland og Lolland-Falster og i weekendtrafikken til Jylland.

Bk-vognen har kun 2. klasse og har indstigning og trapper på den samme måde som B-vognen. Til forskel fra denne er rygerafdelingen i den ene ende erstattet med et særligt område, hvor der er automater med drikkevarer og andre varer.

Litra Bk

Data
Leverandør Bombardier Transportation
Levering   2002-2003
Maksimal hastighed 160 km/h 
Længde over puffere 26,80 m 
Bredde 2,78 m 
Højde 4,63 m 
Akselafstand 20,00 + 2,50 m 
Gulvhøjde indstigning 0,60 m 
Vognkassemateriale Stål 
Tjenestevægt   50 t
Antal siddepladser B: 2. kl: 110 + 11 klapsæder
Varmesystem Klimaanlæg