Stillezoner fortsætter i S-tog

01. juli 2008 kl. 15:22

S-togs kunder vil have Stillezoner. Eneste utilfredshed er, at ikke alle er gode til at overholde reglerne.

S-tog indførte forsøgsvist Stillezoner i alle 8-vogns S-tog i oktober 2007, og ny undersøgelse viser, at næsten alle de adspurgte kunder kender til Stillezonerne, og af dem synes hele 84 procent, at det er en rigtig god ide. Det betyder, at Stillezonerne fortsætter.

»Vi beholder Stillezonerne. Kunderne er meget positive, det eneste er, at ikke alle er klar over reglerne. Vi skal klargøre, hvad piktogrammet står for,« siger Sabina Gyllensten, produktchef i S-tog.

12 procent af kunderne sætter sig altid i en Stillezone, og 42 procent af alle rejsende benytter Stillezonerne på minimum hver fjerde rejse. Det er især kunderne på de længere rejser, der betragter Stillezonerne som uundværlige. Det er primært til og fra arbejde og studie, at kunderne ønsker fred og ro.

Palle Poulsen, 32 år, rejser hver dag mellem Østerport og Sydhavn. Han synes, det er rart at kunne slappe af og læse i fred og ro.

»Det hænger nok også sammen med, at jeg er blevet ældre. Mange unge hører musik på mobilen, det er vildt irriterende, men når jeg tænker over det, var det jo også sejt at gå rundt med ghettoblaster, da jeg var ung. Er nok bare blevet en gammel sur stodder,« siger Palle Poulsen med et smil.

Totalt blandt kunderne er 55 procent tilfredse med Stillezonerne, og tilfredsheden er størst blandt brugerne af Stillezonerne. Utilfredsheden retter sig mod, at andre kunder ikke overholder reglerne i Stillezonerne. Især snak i mobiltelefoner og høj musik er kilde til utilfredshed hos de andre kunder.

Desværre er ikke alle kunder klar over reglerne. 63 procent af kunderne tror, at det er tilladt med korte, dæmpede samtaler, men man må slet ikke tale i en Stillezone.

S-tog har nu planer om at gøre skiltningen af Stillezoner tydeligere.