Nye øjne på IC4
Nye øjne på IC4
Folketingets Trafikudvalg har her til morgen besluttet at lade et eksternt konsulentfirma se med friske øjne på IC4-togene, samt undersøge juridiske skridt over for leverandøren.
En uvildig tredjepart skal afdække, hvordan driftskvaliteten på IC4-togene kan forbedres på tværs af IC4-togsleverandøren AnsaldoBreda og DSB. Analysen skal bidrage med svar på, hvilke yderligere tiltag der kan iværksættes for at få det optimale ud af IC4-togene.
Dertil kommer, at politikerne ønsker en vurdering af de juridiske handlemuligheder over for den italienske leverandør.
»Det bakker vi 100 procent op om. Vi ser positivt på Trafikudvalgets beslutning, som flugter helt med vores egne tanker, som vi præsenterede for Trafikudvalget i tirsdags,« siger direktør for Fjern- og Regionaltog i DSB Frank Olesen.
DSB meldte for to uger siden ud, at man har fået nok af IC4-tog i en alt for ringe samlekvalitet leveret af den italienske leverandør, og det kan nu få alvorlige konsekvenser for AnsaldoBreda.
DSB satte de første tre de serieproducerede IC4-tog på danske skinner i landsdelstrafikken den 17. januar, og de to næste kom ud at køre den 28. februar. Ret hurtigt gik det op for DSB's ledelse, at kvaliteten af togene langt fra levede op til det aftalte, og DSB tog hurtigt affære.
»Så snart vi kunne konstatere, at kvaliteten ikke var i orden, tog jeg personligt ned til italienerne i påsken og slog i bordet,« sagde Frank Olesen allerede dengang.