Cyklister skaber passagerrekord i S-togene
Cyklister skaber passagerrekord i S-togene
Otte procent flere kunder steg på S-toget i det første halve år af 2011. Muligheden for at tage cyklen gratis med S-toget er en af forklaringerne på, at kunderne strømmer til S-togene
Siden januar 2010, da S-togs kunder første gang kunne tage cyklen gratis med S-toget, er antallet af rejser med cykel tredoblet. S-tog forventer 6,5 mio. rejser med cykler i 2011, hvis tendensen for det første halve år holder, og dermed har kombinationen cykel og S-tog en stor del af æren for, at S-tog i år styrer mod et rekordstort antal kunder. I det første halve år af 2011 steg 50,4 mio. kunder på S-toget, hvilket svarer til en kundevækst på 8 procent. Til sammenligning var væksten det første halve år af 2010 på 1,4 procent.
Flere vælger S-toget – også uden cykel
Tilbuddet om cykelmedtagning har både tiltrukket nye kunder og fået eksisterende kunder til at tage S-toget mere. Samtidig har nye kunder valgt også at tage S-toget på andre tidspunkter uden cykel, hvor de ellers ville have valgt for eksempel bilen. Gratis cykelmedtagning har derfor medført 3,2 mio. rejser i det første halve år af 2011, hvilket er godt 1,2 mio. end i det første halve år af 2010.
»Der er ingen tvivl om, at der er kommet en masse nye kunder til, siden vi lancerede gratis cykler. Det er en af vores allerstørste succeser,« siger salgsdirektør i DSB S-tog, Niklas Marschall, som også fremhæver en række andre årsager til kundevæksten:
Blandt andet har S-tog været gode til at udnytte den generelle befolkningstilvækst i hovedstadsområdet samt til at tiltrække kunder på andre tidspunkter end normalt med fritidstilbud som Gratis Søndag og nattog.
Alle nye cykelrum på skinner
I denne uge kommer den sidste af de 10 nye ombyggede S-tog med mere plads til cykler på skinner. De nye cykelrum er placeret midt i toget og er ensrettede, så man går ind ad den ene dør og ud af den anden med sin cykel. For at skabe opmærksomhed om de nye cykelrum bliver de folieret med hvid farve, og det vil fremgå tydeligt på dørene, om det er indgang eller udgang. De ombyggede tog kører især på linje B, hvor der er flest cykler med S-toget, og tilbyder dermed dobbelt så meget plads til cykler.
»Vi håber, vi har ramt rigtigt med de nye cykelrum, så vi nu kan byde endnu flere kunder velkommen. Nu skal vi have kundernes tilbagemeldinger, og har vi ramt rigtigt, så fortsætter vi med at bygge flere af vores S-tog om,« siger salgsdirektør i DSB S-tog, Niklas Marschall.