Baggrunden for revner i IC4 aksellejekasser er ikke entydig
Baggrunden for revner i IC4 aksellejekasser er ikke entydig
DB Systemtechnik har nu færdiggjort sin undersøgelse af skader på akselejekasserne på IC4- og IC2-togsæt, som DSB iværksatte efter, at der i februar 2014 blev konstateret nye revner i aksellejekasserne på IC4 tog.
"Den endelige rapport understøtter de konklusioner, der var medvirkende til, at DSB den 23.juni iværksatte et nyt uvildigt undersøgelsesarbejde, der skal afklare, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få IC4- og IC2-togene ud at køre med en tilstrækkelig høj driftsstabilitet", siger Steen Schougaard Christensen, direktør i DSB Vedligehold.
Rapporten fra DB Systemtechnik fastslår, at skaderne på aksellejekasserne og primærdæmperne ikke skyldes en enkelt omstændighed. Det drejer sig om et samspil mellem forskellige påvirkninger, der fører til funktionsfejl og kræver nærmere undersøgelse.
På baggrund af undersøgelsen har DB Systemtechnik udarbejdet en række anbefalinger til arbejdet med at eliminere risikoen for revnedannelser:
- Montering af en optimeret støddæmper
- Optimering af WSP-systemet (Wheelslide protection)
- Ændring af støbeform til aksellejekasserne eller efterfølgende planslibning af støbesøm i samme
- Afprøvning af hjul med højere brudstyrke
- Udarbejdelse af detaljeret vedligeholdelsesforskrift for aksellejekasserne
DSB vil nu gennemføre tests på baggrund af anbefalingerne fra DB Systemtechnik.
"Jeg er tilfreds med, at undersøgelsens konklusioner peger i samme retning, som vores egne observationer. I takt med, at vi får flere af togene ud at køre, støder vi også på nye udfordringer. Senest med den elektroniske kommunikation mellem koblede togsæt", siger Steen Schougaard Christensen og uddyber:
"Det har som bekendt medført, at vi har indstillet kørslen med sammenkoblede IC4, og vi har på et møde med Trafikstyrelsen den 20. juni, informeret om, at vi ikke vil køre sammenkoblede tog, indtil en løsning er fundet på det, der populært kaldes 'dødt tog'".
"Anbefalingerne fra DB Systemtechnik og alle vores driftserfaringer i øvrigt kommer naturligt til at indgå i den samlede vurdering af, om det kan betale sig at fortsætte udviklingen af IC4- og IC2 togene eller om der skal iværksættes en Plan B", slutter Steen Schougaard Christensen.
DSB fortsætter den udvidede inspektion af IC4- og IC2-togene, der fremgår af den opdaterede risikovurdering til Trafikstyrelsen fra 19. maj.
Læs rapporten her:
Originaludgave på tysk (pdf)
DSB oversættelse (pdf)