Scan dig til fede oplevelser i S-toget

07. september 2009 kl. 09:08

S-togs kunder kan nu udnytte tiden på farten til at få en masse oplevelser lige ind på mobilen. Ved at scanne en stregkode, også kaldet 2D-kode, i toget eller på stationen modtager de f.eks. nyheder, filmtrailers og gode tilbud. Konceptet er meget kendt og udbredt i udlandet, men det er første gang en dansk virksomhed afprøver stregkoder i så stort et omfang som her.

Er du interesseret i at vide mere om The Voice 09 i Tivoli? Scan en stregkode i S-toget og få videoer og playlister med dem, der skal optræde, lige ind på mobilen.

Er du mere interesseret i nyheder, kan du scanne dig til de seneste nyheder fra Politiken eller B.T., sportsnørderne kan få nyhederne fra sporten.dk, og vil man bare gerne vinde et togkort, kan man også scanne sig til det. Mulighederne er mange.

Stregkoderne, på engelsk bar codes, er kendt og udbredt i udlandet, men fænomenet får hermed sit gennembrud i Danmark.
»Vi synes, det er vildt spændende med de nye medier, og vi vil meget gerne som nogle af de første være med til at pushe nye medier og samtidig skabe værdi og oplevelser for vores kunder. Så selv om det er forholdsvis uprøvet i Danmark, tager vi gerne chancen og prøver markedet af,« fortæller salgsdirektør i DSB S-tog, Niklas Marschall.

En ny kanal
Det er det digitale bureau, Creuna, der sammen med den tekniske leverandør af det mobile stregkodesystem, Scanbuy, har udviklet konceptet til S-tog.
»Med det her koncept har S-tog fået en ny kanal, som forsøder ventetiden på perronen og tiden i S-toget. Samtidig får S-tog mulighed for at afprøve interessen for en ny teknologi, der er meget udbredt i bybilledet i lande som Japan og Sydkorea,« fortæller direktør i Creuna, Jeppe Hansen.

Uendelige muligheder
Mobilstregkoder rummer også et stort markedsføringsmæssigt potentiale for de annoncører, der leverer mobilt indhold.
»Mulighederne er næsten uendelige. For eksempel vil det være oplagt for spiludviklere at brande deres nye spil med en smagsprøve via bar codes. Alt er for så vidt muligt, bare det giver S-togskunden noget, så det kræver, at annoncørerne forstår at levere relevant indhold til den kontekst passagererne befinder sig i,« fortæller Jeppe Hansen.

Kvantespring
Ud over brugen til markedsføring og indhold til f.eks. S-togskunder ser Jesper Stuhr, direktør i Scanbuy Danmark, masser af fremtidsperspektiver i brugen af stregkoderne.
»Dette er kun én af mange muligheder, som 2D-koderne giver virksomheder og forbrugere. I Japan har 78 procent af mobiltelefonerne en 2D-kodelæser, og her bliver koderne blandt andet brugt til levering af supplerende mobilt indhold i avisartikler og som udbredt betalingsmiddel. Vi kommer også snart til at se koderne brugt til at fremme gennemskuelighed i behandlingen af fødevarer, ligesom der sammen med partnere arbejdes på løsninger som i den grad vil være kvantespring i forhold til den måde vi ellers gør tingene på.,« siger Jesper Stuhr, direktør i Scanbuy Danmark.

Sådan gør du:
Du skal have adgang til internettet på din mobil.
• Send sms med ordet ”scan” til 1220
• Du modtager en sms med et link
• Åbn linket for at downloade Scanlife programmet til din kameratelefon
• Åbn Scanlife programmet for at scanne koden
• Hold kameraet op foran koden og vent
• Du modtager et link. Klik på det og se det indhold, der knytter sig til koden

Fakta om Creuna og Scanbuy:
Creuna
Danmarks største digitale kommunikationsbureau
Creuna hjælper virksomheder, organisationer og brands med at stå ud fra mængden i den digitale tidsalder. Vi sikrer vores kunder konkurrencefordele og differentiering med kreative, digitale koncepter, der bygger på strategisk relevans. Med mere end 300 ansatte som brænder for digital kommunikation og kontorer i Danmark, Sverige og Norge er vi det naturlige valg for en række af de førende organisationer i Norden.
Vores kunder tæller private virksomheder som eksempelvis Royal Copenhagen, DONG Energy, Arla, Schibsted, Telenor, Gyldendal, Rockwool, Matas og Falck samt offentlige organisationer som Stockholm Stad, Hjemmeværnet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Det Norske Storting.

Se mere på http://www.creuna.dk

Scanbuy
Scanbuy i Danmark er en del af Scanbuy Inc i USA. Scanbuy er en af de førende globale udbydere af mobile marketingløsninger. ScanLife applikationen bruger kameraet i mobiltelefonen til at scanne en todimensionel kode, der linker til mobilt indhold på nettet.
Vores kunder og partnere tæller virksomheder som Telenor, TDC, Ekstra Bladet, Chili Group, Vodafone, Telefonica, Telecom Italia, DuPont, AveryDennison, Nike, Mini mf.
Platformen understøttes af førende mobile udbydere og producenter i USA, Mexico, Frankrig, Spanien, Italien og Danmark.

Mere om Scanbuy og 2D-koder:
Scanbuys blog om 2D-koder: http://www.scanbuy.dk/tag/2d-stregkoder/

Tidligere artikler og indslag om 2D-koder
Artikel i HK: www.hk.dk/dma/forsidenyheder/japan_er_foran_med_mobil_markedsfoering
DR Horisont om mobil betaling: http://www.dr.dk/DR1/horisont/2009/05/11162152.htm
Link til cases: http://www.scanlife.com/us/examples.html