TV på vej i alle S-tog

TV på vej i alle S-tog

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
17. december 2007 kl. 11:48

S-togskunderne modtog forsøg med tv-skærme i ét S-togsæt godt, og der skal nu skærme i alle S-tog. Projektet er på vej i udbud, og DSB S-tog leder efter samarbejdspartnere m.h.t. indholdet


Næste år ved denne tid skulle de første mange S-tog med tv-skærme gerne være ude at køre med kunder.


På tv-skærmene skal der vises nyheder, underholdning, trafikinformation og reklamer, og den tekniske del af projektet, dvs. skærme, computere og software, er nu på vej i udbud.


”Jeg er rigtig glad for, at vi er nået så langt. Vores forsøg med tv-skærme i ét S-tog er blevet modtaget rigtig godt af vores kunder, og jeg glæder mig til, at brede det ud til alle S-tog, så alle de af vores kunder, der ønsker det, kan føle sig godt underholdt og informeret via tv-skærmene,” siger adm. direktør for DSB S-tog, Gert Frost.


Ønsker trafikinformation
Selv om kunderne har været glade for forsøget med tv i S-tog, stiller de også en række krav for, at det kan fungere optimalt. Det viser en undersøgelse af kundernes holdninger til tv i S-tog.


F.eks. er der et stort ønske om, at man kan få information om f.eks. uregelmæssigheder i togdriften, når det sker.


»Vores kunder vil meget gerne have direkte information på tv-skærmene i toget om uregelmæssigheder, som påvirker det tog, de sidder i. Det kan vi godt forstå, og derfor går vi nu i gang med at se på, hvordan vi kan få det til at fungere på den bedste måde,« siger Gert Frost.


Døgnet skal skæres op
Kunderne ønsker også flere kvalitetsprogrammer specielt målrettet tv-skærmene i S-tog, og nyheder og programmer på tv-skærmene vil derfor blive tilrettelagt ud fra nøje analyser af behovet for de forskellige målgrupper på de forskellige tidspunkter af døgnet og ugen.


Det er f.eks. planen, at der mandag morgen skal vises mange nyheder, mens det er mere oplagt med underholdning om eftermiddagen, når de unge er på vej fra skole og uddannelse. På den måde vil hele programfladen blive tilrettelagt så præcist som muligt ud fra S-togs forskellige kunder.


Mange leverandører
Samtidig med, at der skal tænkes i forskellige målgrupper på forskellige tidspunkter af døgnet, bliver der også tænkt i mange forskellige leverandører på indholdssiden.


”Tv-skærmene i S-tog er en attraktiv medieplatform, og vi kan f.eks. godt forestille os at kontakte musikkanaler for at høre, om de vil sende musikvideoer fredag og lørdag aften og på samme måde kontakte tv-kanaler, der primært viser tegnefilm for at høre, om de vil sponsere tegnefilm til de tidspunkter, hvor det er relevant. Lige nu er vi åbne for en masse muligheder,” siger Gert Frost.


Kunderne har også ønsket, at det bliver muligt at vælge lyd til, og her vil der blive set på muligheden for at kunne vælge lyd til på mobiltelefonen eller på en frekvens på små bærbare radioer.


Til sommer
Planen er, at de første S-tog med tv-skærme ruller ud på skinnerne på den anden side af sommeren 2008. S-tog regner med, at installationen går i gang i de første tog til sommer, så der skal det være afklaret, hvem der leverer teknikken, og hvem der leverer det forskellige programindhold.